גנטיקה

הערכת תוצאות בדיקות מולקולאריות לממאירויות של הריאה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology)

בדיקות מולקולאריות של דגימות רקמת ממאירות של הריאה ברמה המקומית הינה גישה אפשרית המאפשרת מתן טיפול מותאם אישית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology.

המחקר התמקד באתגר המרכזי בתחום ממאירויות הריאה יישום שיטות אבחנה מולקולאריות במסגרת הטיפול השגרתי הקליני במרכזים גדולים. לדברי החוקרים, בגרמניה, מרבית החולים עם ממאירויות של הריאה מטופלים בבתי חולים בקהילה. עם זאת, הזמן, העלות והלוגיסטיקה הכרוכות בשליחת דגימות למרכזים אקדמיים מרוחקים עשויה לפגוע בבדיקות מולקולאריות.

לבדיקות חשיבות רבה בטיפול בחולים עם ממאירויות של הריאה, מאחר שכעת ישנם מספר טיפולים סיסטמיים יעילים בחולים עם ממאירויות מסוג NSCLC (Nonsmall Cell Lung Cancer) עם תכונות מולקולאריות ספציפיות. הטיפולים והחותמות המולקולאריות הנלוות כוללים את Eroltinib בחולים עם מוטאציות EGFR ו-Crizotinib לאלו עם מוטאציות ALK.

רשת Cologne/Bonn, שמומנה ע”י הממשלה הגרמנית, עומדת בניגוד למאמצים בארצות הברית, שם רק מרכזים גדולים נבחרים מבצעים באופן שגרתי את הבדיקות בחולים עם סרטן ריאות. החוקרים מסבירים כי בארצות הברית, מיעוט החולים עם סרטן ריאות זוכים להשלמת בדיקות מולקולארית.

ביצוע הבדיקות עשוי לסייע בבחירת הטיפול ולאפשר לרופאים לבחור את הטיפול המכוון המתאים ביותר.

בנוסף לתוצאות הבדיקות, הרשת מספקת ייעוץ באשר לטיפול בהתאם לממצאי הבדיקות. נראה כי לרשת זו הייתה השפעה, כאשר כ-70% מכלל המקרים של ממאירות מסוג NSCLC נשלחו למעבדה מרכזית לבדיקות במהלך תקופת המחקר. החומר היה מתאים לדגימה ב-77% מהמקרים. מבין הדגימות שנבחנו, ב-40% זוהו מוטאציות גנטיות כנגדן לכוון את הטיפול. מדובר בשיעור מעט גבוה יותר מהצפוי (החוקרים משערים כי בכ-35% מגידולי NSCLC ניתן לזהות נגעים כנגדם ניתן לכוון טיפול).

במסגרת המחקר, 75% מהחולים עם מחלה בשלב III/IV עם מוטאציות EGFR קיבלו בסופו של דבר טיפול ב-Erlotinib או Geftinib, עם חציון הישרדות כולל של כ-42 חודשים. התוצאות היו עדיפות בהשוואה לשיעורי ההישרדות לאחר 27-32 חודשים שתוארו במחקרים קליניים להערכת התרופות. העדיפות בתוצאות נובעת ככל הנראה ממתן טיפול מכוון ב-Afatinib כקו טיפול שני או שלישי.

כל החולים עם טרנסלוקציות ALK קיבלו טיפול ב-Crizotinib, לפי ההתוויה הקלינית.

בחולים עם אדנוקרצינומה של הריאה, החוקרים מדווחים כי מוטאציות KRAS זוהו ב-32% מהדגימות, מוטאציות EGFR זוהו ב-13%, שינויים ב-ALK ב-3%, שינויים ב-BRAF זוהו ב-2% מהחולים, מוטאציות PIK3CA זוהו ב-2% ומוטאציות ERBBS2 ב-2%. בחולים עם ממאירות מסוג SCC (Squamous Cell Carcinoma), ב-15% מהגידולים ניתן היה לזהות אמפליפיקציה של FGFR1.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה