גנטיקה

מחלות רקע המעלות את הסיכון לתמותה בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Am J Respir Crit Care Med)

מחלות רקע מסוימות נפוצות בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) וקשורים באופן בלתי-תלוי בסיכון מוגבר לתמותה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

לדברי החוקרים, מבין 79 התחלואות הנלוות שזוהו בחולים אלו, זוהו 12 שהיו קשורות באופן מובהק ובלתי-תלוי עם סיכון מוגבר לתמותה ממאירות של הראיה, לבלב, וושט ושד, ואחריהן, פיברוזיס ריאתית, פרפור/רפרוף פרוזדורים, אי-ספיקת לב, מחלת עורקים כלילית, כיבי קיבה/תריסריון, שחמת כבד, סוכרת עם נוירופתיה וחרדה.

המשתתפים במחקר גויסו מחמש מרפאות ריאות בארצות הברית וספרד, בין השנים 1997-2009. המשתתפים הינם חלק ממדגם BODE (Body Mass Index, Airway Obstruction, Dyspnea, Exercise Tolerance), מחקר תצפיתי, רב-מרכזי, פרוספקטיבי, להערכת חולים עם COPD העוברים בדיקות חוזרות, לפחות פעם בשנה.

החוקרים התבססו על שאלות ישירות לתיעוד התחלואות הנלוות ולאחר מכן חישבו את הסיכון לתמותה.

מהממצאים עולה כי בחולים במדגם BODE ניתן היה לזהות בממוצע שש מחלות רקע. בחולים שלא שרדו תועד מספר גבוה יותר של מחלות רקע (6.5), בהשוואה לאלו ששרדו (5.8 מחלות).

החוקרים התבססו על 12 התחלואות שזוהו ליצירת מדד סיכון המוכר בשם COTE (COPD specific Comorbidity Test), כאשר עליה במדד COTE זוהתה כגורם מנבא משמעותי לתמותה במדגם החולים עם COPD, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, מדד BODE.

עליה במדד COTE לוותה בעליה בסיכון לתמותה עקב COPD (HR = 1.13, p<0.001) ועקב סיבות שאינן קשורות ב-COPD (HR = 1.18, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי המדד הפשוט שפיתחו, המבוסס על 12 תחלואות נלוות, משלים את מדד BODE ועשוי לסייע בניבוי הסיכון המוגבר לתמותה בחולי COPD, הן בתנאי מחקר והן בעולם האמיתי. הם כותבים כי ניתן בקלות לערוך בדיקות סקר למחלות רקע אלו ע”י רופאים המטפלים בחולי COPD, שכן לחלק גדול מהן אמצעי טיפול יעילים, העשויים להפחית את הסיכון לתמותה.

                                            

Am J Respir Crit Care Med. Published online May 4, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה