גנטיקה

תוצאות מבטיחות לבדיקתDigital Tomosynthesis כקו-ראשון לבדיקת סקר לסרטן ריאות (מתוך כנס ה-European Lung Cancer Conference)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכנס ה-European Lung Cancer Conference עולה כי בדיקת DT (Digital Tomosynthesis) של החזה עשויה לסייע בזיהוי המועמדים הטובים ביותר לבדיקות סקר לסרטן ריאות באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת.

במהלך ההצגה ציינו החוקרים את המחקר החשוב, National Lung Cancer Screening Trial, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine בשנת 2011 ומצא כי בדיקות סקר לסרטן ריאות באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) עשויה להפחית בכ-20% את שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות.

בדיקת CT במינון נמוך הינה הכלי היחידי לזיהוי מוקדם שהוכח כמשפר הישרדות; עם זאת, דרושות גישות אחרות לזיהוי סרטן ריאות בשלב מוקדם הכרוכות בקרינה מעטה יותר ועלות נמוכה יותר.

המנה האפקטיבית הממוצעת של DT הינה 0.24 mSv; עם CT במינון-נמוך מדובר במינון של 1.5-3.8mSv. העלות של DT נעה סביב 58 דולרים, בעוד שעלות בדיקת CT במינון נמוך נעה סביב 300 דולרים. DT הינה בדיקה מהירה בהרבה מטומוגרפיה ממוחשבת ומתוצאות שנאספו במהלך שלוש שנים עולה כי מזהה קשריות לא-מסוידות בשיעור דומה לבדיקת CT.

DT הינה בדיקת טומוגרפיה בזווית-מוגבלת המאפשרת שחזור של מספר חתכים ומספקת הדמיה ברזולוציה גבוהה בחתך קורונאלי במינוני קרינה ועלויות נמוכות בהרבה מבדיקת CT.

החוקרים הציגו את הנתונים אודות 1000 משתתפים במחקר, בגיל ממוצע של 61 שנים, שעברו בדיקת DT של החזה, ולאחריה בדיקת CT במידה ועלה חשד לנגע ריאתי. כל המשתתפים היו מעשנים כבדים בהווה או בעבר (לפחות 20 שנות חפיסה), ללא ממאירות בחמש השנים שקדמו לתחילת המחקר.

החוקרים מדווחים כי בנבדקים אלו, בדיקת DT של החזה זיהתה לפחות אבנורמליות ריאתית אחת ב-154 משתתפים, אבנורמלית חוץ-ריאתית זוהתה בשבעה נבדקים, תפליטים זוהו בשניים, נגעים פלאורליים בשלושה והגדלת קשריות לימפה במיצר זוהתה בשני נבדקים.

96 משתתפים (9.6%) עברו בדיקת CT כקו-ראשון בשל נגעים חשודים. התקבלו 32 תשובות חיוביות-שגויות בבדיקת DT. בדיקת DT זיהתה 11 ממאירויות אמיתיות של הריאה. שיעורי הזיהוי של סרטן ריאות עמדו על 1%.

המסקנה של החוקרים הינה כי לבדיקת DT של החזה תוצאות מבטיחות ככלי קו-ראשון, המסייע בבחירת המטופלים המתאימים ביותר לבדיקת CT במינון נמוך.

מתוך כנס ה-European Lung Cancer Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה