גנטיקה

ההשפעה של מגורים באזורים כפריים או עירוניים על רמות וויטמין D בדם (J Rural Health)

בכל הנוגע לסיכון לחסר וויטמין D והטיפול הרפואי והעלויות הכרוכות בכך, מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Rural Health עולה כי למקום המגורים השפעה חשובה.

זהו הממצא העיקרי העולה ממחקר שכלל למעלה מ-9,000 יוצאי צבא שנערך בטנסי. החוקרים מציינים כי מומחים בתחום יודעים מזה שנים כי אנשים המתגוררים בערים גדולות נוטים לסבול יותר מבעית רפואיות בהשוואה לאנשים המתגוררים בתנאים אחרים. עם זאת, בעשרות השנים האחרונות, עשרות מחקרים מצאו גם הבדלים בריאותיים בקרב אנשים המתגוררים בסביבה כפרית. שיעורי ממאירויות שונות, כולל סרטן צוואר הרחם, סרטן הערמונית ומלנומה, היו הגבוהים ביותר באזורים כפריים, וכך גם הסיכויים לאבחנה של המחלה בשלב מתקדם.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההבדלים ברמות וויטמין D בין יוצאי צבא שהתגוררו באזורים שונים ולקבוע אם קיים קשר בין גורם זה ובין היקף הטיפול שניתן למטופל וכן עלות הטיפול.

לשם כך, הם ערכו סקירה של קרוב ל-10,000 רשומות רפואיות של יוצאי צבא שטופלו בין 2003-2009 בשישה מרכזים רפואיים שונים בארצות הברית. הסקירה כללה את מקום המגורים של המשתתפים, רמות וויטמין D בדם, מתן שירותים רפואיים, עלות השירות הרפואי וכן נתונים דמוגרפים וגיאוגרפיים.

חסר וויטמין D הוגדר בנוכחות רמות 25-Hydroxy של מתחת ל-20 ננוגרם למ”ל.

החוקרים מדווחים על הבדלים משמעותיים בערכי וויטמין D בין אנשים שגרו בערים גדולות, באזורים עירוניים או באזורים כפריים, כאשר הרמות הגבוהות ביותר תועדו באלו שהתגוררו באזורים עירוניים (29.5 ננוגרם למ”ל), ולאחר מכן באזורים כפריים (28 ננוגרם למ”ל) ורק לבסוף באלו שהתגוררו בערים גדולות (27.5 ננוגרם למ”ל).

בהשוואה לאלו שהתגוררו באזורים עירוניים, הסיכוי לחסר וויטמין D היה גבוה יותר ב-49% בקרב אלו שהתגוררו בערים גדולות, בעוד שבאזורים כפריים נרשמה עליה של 20% בסיכוי

ההבדלים הללו עשויים להסביר את הקשר שזוהה בין אזור המגורים ובין העלויות הרפואיות וניצול שירותי הרפואה במדגם הנוכחי. החוקרים מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא, עם הערכה של אוכלוסיות אחרות.

J Rural Health. Published online April 4, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה