גנטיקה

מה בין הפרעה בתפקוד הריאתי בשלב מוקדם ובין התפתחות אסתמה בילדים? (Am J Respir Crit Care Med)

בעתיד, מדענים עשויים לחפש אחר דרכים למנוע הופעת אסתמה בילדות הרבה לפני שיש עדויות למחלה, ע”י התמקדות ביילודים ותינוקות. ממחקר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי הפרעה בתפקוד הריאתי הקשורה בהתפתחות אסתמה בעתיד עשויה להופיע עוד לפני הלידה, בינקות ובתקופת הילדות המוקדמת, עדות לכך שניתן להשקיע ממאמצים למניעת אסתמה בנקודות זמן אלו.

החוקרים מצאו כי ילדים שפיתחו אסתמה לפני גיל שבע סבלו מבעיות נשימתיות בינקות, כולל תגובתיות-יתר של דרכי האוויר והפרעה בתפקוד הריאתי. לדברי החוקרים, נראה כי שינויים בתפקוד הריאתי על-רקע אסתמה מופיעים בשלב מוקדם מאוד במהלך החיים וייתכן כי מופיעים אף לפני הלידה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את האינטראקציה בין אסתמה ובין התפתחות התפקוד הריאתי מהינקות ועד גיל שבע שנים במסגרת מחקר COPSAC (Copenhagen Prospective Studies on Asthma in Childhood), מחקר קליני פרוספקטיבי שכלל 411 ילדים.

החוקרים מסבירים כי מחקר קודם להערכת הקשר בין התפקוד הריאתי בינקות ובין התפתחות אסתמה העלה תוצאות סותרות. מהמחקר הנוכחי עולה כי בילדים עם אסתמה לפני גיל שבע יש כבר הפרעה משמעותית בזרימת האוויר ותגובתיות-יתר של דרכי האוויר בינקות. במהלך המחקר, הפרעה בתפקוד הריאתי התקדמה לאורך תקופת הילדות, מכאן עולה פוטנציאל להתערבות מוקדמת.

היילודים נכללו במחקר מהחודש הראשון לחייהם ונבדקו במרווחים של שישה חודשים. ביקורים נוספים נערכו עם הופעת תסמינים נשימתיים. האבחנה של אסתמה התבססה על יומן יומי וביקורים רפואיים כל שישה חודשים, במהלך שבע השנים הראשונות לחיים.

החוקרים בחנו את האינטראקציה בין אסתמה והתפתחות התפקוד הריאתי מהינקות עד גיל שבע שנים באמצעות תפקודי ריאות ותגובתיות-יתר של דרכי האוויר למתכולין ומדידות זרימה-נפח. הם גם מדדו את התפקוד הריאתי באמצעות תפקודי נשימה כאשר מלאו לילד שבע שנים, באמצעות פניאומוטוגרף, המתעד את קצב זרימת האוויר לריאות ומהריאות.

מהתוצאות עולה כי בילדים עם אסתמה בגיל שבע שנים ישנה הפרעה משמעותית בזרימת האוויר כיילודים (p<0.03). ההפרעה הייתה חמורה יותר משמעותית במהלך תקופת הילדות המוקדמת (p<0.0001).

החוקרים מדווחים כי כ-40% מההפרעה בזרימת האוויר שהייתה קשורה באסתמה הופיעה בלידה, כאשר 60% הופיעו במהלך הילדות המוקדמת ביחד עם המחלה. מכאן עולה כי הן מנגנונים לפני הלידה והן מנגנונים לאחר הלידה מהווים אתרי מטרה אפשריים למניעת אסתמה.

מתוצאות נוספות עולה עוד קשר משמעותי בין תגובתיות-יתר למתכולין, המובילה להיצרות של דרכי האוויר ובין התפתחות אסתמה. תגובתיות של דרכי האוויר בינקות הינה גורם מנבא משמעותי יותר לאסתמה מהתפקוד הריאתי בינקות.

Am J Respir Crit Care Med. Published online March 29, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה