גנטיקה

הקורלציה בין רמות נוגדנים ובין התגובה הקלינית לטיפול ב-Infliximab בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Arthritis Research & Therapy)

בכתב העת Arthritis Research & Therapy מדווחים חוקרים על מחקר חדש ממנו עולה כי טיטר נוגדני ANA (Anti-Nuclear Antibody) טרם התחלת טיפול תרופתי ב-Interferon מנבא את התגובה הקלינית לטיפול התרופתי. עליה בטיטר נוגדני ANA ו-Anti-ds-DNA לאחר התחלת הטיפול עשויה לסייע בהערכת תגובה לטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אינדוקציה של נוגדני ANA או anti-ds-DNA לאחר טיפול ב-Infliximab בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) הינה תופעה מוכרת היטב, אך הקורלציה בין נוגדנים אלו ובין התגובה הקלינית ל-Interferon לא נקבעה עד כה. במסגרת המחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את השכיחות של בדיקה חיובית לנוגדני ANA ו-Anti-ds-DNA לפני ולאחר טיפול ב-Interferon בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, ולבחון אם קיים קשר בין עליה בטיטר הנוגדנים ובין התועלת הקלינית של הטיפול התרופתי.

מדגם המחקר כלל 111 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שטופלו ב-Interferon. החוקרים בחנו את רמות נוגדני ANA ו-anti-ds-DNA לפני ולאחר התחלת הטיפול.

התגובה הקלינית הכוללת נקבעה על-סמך קריטריוני EULAR והצביעה על תגובה טובה ב-55% מהחולים, כולל הפוגה ב-38%; תגובה מתונה ב-18% והעדר תגובה ב-7% מהמטופלים. תשובה חיובית לנוגדני ANA (1:160 ומעלה) ו-anti-ds-DNA עלתה משמעותית מ-25% ל-40% ומ-3% ל-2% לאחר טיפול ב-Interferon, בהתאמה.

החוקרים מדווחים על הבדלים בתגובה לפי קריטריוני EULAR בהתאם לטיטר נוגדני ANA לפני הטיפול וכי התועלת של הטיפול הייתה פחותה ככל שטיטר נוגדני ANA לפני הטיפול היה גבוה יותר. יתרה מאת, ההבדלים בתגובה הקלינית של טיטר נוגדני ANA של 1:80 ומטה לפני טיפול ו-1:160 ומעלה היו בולטים (שיעורי תגובה טובה, מתונה והעדר תגובה עמדו על 66%, 9% ו-25% בהשוואת חולים עם טיטר של 1:80 ומטה מול 26%, 33% ו-41% באלו עם טיטר של 1:160 ומעלה, בהתאמה

מבין 13 חולים בהם חלה עליה בנוגדני ANA לאחר הטיפול, ב-10 לא תועדה תגובה לטיפול, רק באחד תועדה תגובה טובה ואף אחד מהחולים לא זכה להפוגה במחלה .

תגובות קליניות אלו היו שונות משמעותית מהתגובות שתוארו בחולים ללא שינוי בטיטר נוגדני ANA. מבין 21 חולים עם בדיקה חיובית לנוגדני anti-ds-DNA לאחר הטיפול, ב-16 לא תועדה תגובה לטיפול, רק בשניים תועדה תגובה טובה לטיפול ואף אחד מהחולים לא זכה להפוגה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר הנוכחי עולה כי רמת נוגדני ANA לפני טיפול ב-Interferon בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית והשינוי ברמות נוגדני ANA ו-Anti-ds-DNA לאחר הטיפול עשויים לסייע בהערכת התגובה של החולים לטיפול התרופתי.

Arthritis Research & Therapy. 2011;13

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה