גנטיקה

הצורך בביופסיה במקרי הישנות סרטן שד גרורתי (J Clin Oncol.)

ממחקר פרוספקטיבי חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי נטילת דגימת ביופסיה של ממאירות גרורתית, שהתפשטה מעבר לשד, עשויה להוביל לשינוי בטיפול סיסטמי ובאופן זה בניהול חלק מהחולים.

חוקרים מקנדה נטלו דגימות ביופסיה מגרורות במטרה להעריך אם מצב הקולטנים תאם למצבם בגידול הראשוני בשד. באופן ספציפי, הם קבעו את סטאטוס קולטנים לאסטרוגן (ER), קולטנים לפרוגסטרון (PR) ו-HER2 (Human Epidermal Growth Factor Receptor 2) ברקמת הגידול בשד ובאתר הגרורה ב-121 נשים.

שיעורי חוסר ההתאמה בקולטני ER, PR ו-HER2 בין הגידול הראשוני והגרורות עמדו על 16%, 40% ו-10%, בהתאמה. ביופסיה הובילה לשינוי בטיפול ב-14% מהנשים.

החוקרים סבורים כי נטילת ביופסיות חוזרות מגרורות מהווה שינוי משמעותי בניהול החולות עם סרטן שד. לדבריהם, לרוב, מניחים כי מצב הקולטנים של מחלה גרורתית דומה לזה של הגידול הראשוני, ומצב הקולטנים בגידול הראשוני משפיע על בחירת הטיפול הסיסטמי. המחקר הנוכחי קורא תיגר על גישה זו וקובע כי יש להשלים ביופסיות מגרורות במקרים אלו.

עם זאת, מומחה בתחום שלא לקח חלק במחקר הביע סקפטיות באשר לביצוע בדיקות אלו. הוא קורא לערוך מחקרים נוספים במטרה להוכיח כי כל שינוי בטיפול על-בסיס דגימות ביופסיה אכן יביא לתוצאות טובות יותר.

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מצא כי חוסר התאמה של מצב הקולטנים בגרורות משפיע על הפרוגנוזה, לרעה. מהממצאים עלה כי חוסר התאמה בין הגידול הראשוני ובין הגרורות לווה בשיעורי הישרדות נמוכים יותר ב-182 נשים עם גידולי שד חיוביים ל-HER2.

החוקרים מצאו כי 24% מהנשים (43 נשים) אובחנו עם אתר גרורתי שלילי ל-HER2. הם הוכיחו כי בנשים עם חוסר התאמה במצב קולטני HER2 (מחלה חיובית ל-HER2 באתר העיקרי אך עם גרורות שליליות ל-HER2) שיעורי ההישרדות היו פחות טובים, בהשוואה לנשים עם התאמה בין האזור הגרורתי ואתר הגידול הראשוני (יחס סיכון של 0.43).

הם מעלים אפשרות כי ההבדל ההישרדותי נבע מכך שנשים עם גרורות  חיוביות ל-HER2 זכו לתועלת שבטיפול כנגד HER2 בעוד שאלו ללא ביטוי הקולטנים לא קיבלו טיפול זה.

J Clin Oncol. Published online November 28, 2011, and January 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה