גנטיקה

גישות אפשריות חדשות לטיפול בלויקמיה מסוג ETP-ALL (מתוך Nature)

במאמר חדש שפורסם במהדורת ינואר של כתב העת Nature מדווחים חוקרים על השינויים הגנטיים בבסיס התפתחות לויקמיה מסוג ETP-ALL (Early T-cell Precursor Acute Lymphoblastic Leukemia), שזוהו בעקבות מחקר בו נערך ריצוף גנטי של הלויקמיה. מהתוצאות עולה כי ETP-ALL דומה יותר ל-AML (Acute Myeloid Leukemia) מאשר לסוגים אחרים של ALL.

לדברי החוקרים, מדובר במסלולים דומים, ומספר מהגנים המעורבים משותפים ל-ETP-AA ו-AML. מנגד, זוהו יעדים חדשים למוטאציות ב-ETP, שמעולם לא הופיעו במקרים של AML.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ETP-ALL מהווה עד 15% מכלל המקרים של T-ALL (T-lymphoblastic ALL) ומלווה בסיכון גבוה לכישלון הטיפול. לפי ההערכות, 30-40% מהחולים שורדים בטווח הארוך, זאת בהשוואה ל-80% מהילדים שאובחנו עם סוגים אחרים של T-ALL.

החוקרים ערכו ריצוף של כל הגנום והתאימו דגימות DNA מחולי לויקמיה ומבריאים, כחלק מפרויקט PCGP (Pediatric Cancer Genome Project), שיכלול ריצוף DNA מ-600 ילדים ומתבגרים עם מספר מחלות ממאירות.

בנוסף לריצוף של כל הגנום ב-12 ילדים עם ETP-ALL , החוקרים בחנו גם את תדירות המוטאציות בקבוצה נפרדת של 52 ילדים עם ETP-ALL ו-42 עם סוגים אחרים של T-ALL.

החוקרים מצאו מוטאציות שהיו ייחודיות ל-ETP-ALL ולא זוהו בסוגים אחרים של ALL.

ETP-ALL התאפיינה במוטאציות הפעלה של גנים המבקרים את פעילות הרצפטור לציטוקין ומסלול RAS. מוטאציות אלו כללו את NRAS, KRAS, FLT3, IL7R, JAK3, JAK1, SH2B3 ו-BRAF, שזוהו ב-67% מכלל המקרים של ETP-ALL.

מוטאציות אינאקטיבציה שפגעו בהתפתחות ההמטופויאטית זוהו ב-58% מהחולים עם ETP-ALL; הגנים המעורבים כללו את GATA3, ETV6, RUNX1, IKZF1 ו-EP300.

מוטאציות אפיגנטיות היו נפוצות יותר בחולי ETP-ALL (48%) וגנים מסוג Histone-Modifying Genes כללו EZH2, EED, SUZ12, SETD2 ו-EP300. עוד זוהו יעדים חדשים להישנות מוטאציות, כולל DNM2, ECT2L ו-RELN.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם ETP-ALL תתכן תועלת לטיפולים הכוללים תרופות שפותחו לטיפול ב-AML. החוקרים מודים כי עדיין לא ידוע מהו הטיפול הטוב ביותר, אך ישנן מספר אפשרויות חדשות חשובות. כיום, הטיפולים המשמשים כנגד ALL ו-AML שונים מאוד. ניתן להשתמש בחלק מהתרופות המשמשות כיום לטיפול ב-AML בחולים עם ETP-A, במטרה לבחון אם ישנה השפעה לטיפול.

מהממצאים עולה האפשרות כי טיפולים זמינים כיום כנגד AML, כולל אלו המשלבים מינון גבוה של Cyarabine ו/או טיפולים מכוונים המעכבים את הרצפטור לציטוקינים ומסלול JAK עשויים להועיל בטיפול ב-ETP-AL.

Nature. 2012;481:157-163

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה