גנטיקה

שינויים מולקולאריים עשויים לנבא התפתחות מחלת אלצהיימר (Transl Psychiatry)

חוקרים מדווחים כי חותמת מולקולארית בדגימת דם עשויה לנבא התפתחות מחלת אלצהיימר, עוד בטרם הופעת התסמינים הראשונים למחלה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Translational Psychiatry.

במחקר שכלל למעלה מ-100 קשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל, החוקרים מצאו כי באלו שהתקדמו למחלת אלצהיימר בתוך פחות מארבע שנים ישנה חותמת מולקולארית המעידה על מצב של היפוקסיה מוגברת.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על טכניקה לזיהוי מטבוליטים קטנים, במטרה לזהות פרופיל דגימות דם הקשור בהתקדמות של מחלת אלצהיימר. מדגם המחקר כלל 143 חולים עם אבחנה של MCI (Mild Cognitive Impairment), כאשר החוקרים השוו את הממצאים אל מול הנתונים מ-47 ביקורות בריאות ו-37 חולים עם מחלת אלצהיימר. דגימות דם נאספו בתחילת המחקר ובמהלך תקופת המעקב.

מהתוצאות עולה כי 52 מהנבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל התקדמו למחלת אלצהיימר עד תום תקופת המעקב. בתחילת המחקר, בחולים במחלת אלצהיימר זוהו רמות נמוכות של פוספוליפידים, פוספטידילכולין, ספינגומייאלין וסטרולים.

למרות ששלושת המטבוליטים זוהו בחותמת המולקולארית של חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל שהתקדמו למחלת אלצהיימר, הגורם החשוב ביותר לניבוי המחלה היה 2,4 Dihydroxybutanoic Acid (p=0.0048). מדד זה העיד על מעורבות אפשרית של היפוקסיה.

מניתוח המהלך המטבולי עלה כי ביטוי-יתר של מסלול Pentose Phosphate מלווה בהתקדמות מחלת אלצהיימר; לכך השפעה גם על היפוקסיה, ביחד עם עקה חמצונית.

החוקרים מציינים כי למחקר שני ממצאים מפתיעים. ראשית, למרות שמחקר קודם הדגים כי בחולי אלצהיימר רמות מופחתות של מספר פוספוליפידים בדם, נראה כי במחקר הנוכחי ליפידים אלו לא ניבאו מחלת אלצהיימר בשלב מוקדם. במקום זאת, ייתכן כי השינויים הספציפיים בשומנים הינם אירוע מאוחר יותר בפתוגנזה של מחלת אלצהיימר.

שנית, במקום ליפידים, החוקרים מצאו כי שינויים מטבוליים על-רקע היפוקסיה מנבאים בשלב מוקדם מחלת אלצהיימר, עדות לכך שייתכן והיפוקסיה הינה אירוע ראשוני המתחיל את התפתחות מחלת אלצהיימר.

החוקרים כותבים כי מדובר במחקר חשוב, מאחר שמזהה שינויים מולקולאריים הקשורים בהתקדמות מחלת אלצהיימר, שנים טרם הופעתה. מהתוצאות עולה כי ייתכן ובעתיד בדיקות דם יסייעו בזיהוי נבדקים בסיכון למחלת אלצהיימר, אחריהם ניתן לעקוב באופן הדוק יותר. בכוונת החוקרים לאשר את הממצאים במחקרים נוספים.

Transl Psychiatry. Published online December 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה