גנטיקה

הגבול שבין שיקול דעת מוטעה לגיטימי לבין רשלנות רפואית/ מאמר אורח מאת: פלי הלפרן, עו”ד, מטעם אתר הפורומים המשפטיים

מבוא:

רשלנות רפואית היא נגזרת מעוולת הרשלנות הכללית הקבוע בדיני הנזיקין. התנאים הדרושים להוכחת רשלנות רפואית הם שלושה: הרופא המטפל פעל בצורה רשלנית, למטופל נגרם נזק, וקיים קשר סיבתי בין פעולתו הרשלנית של הרופא לבין הנזק שנגרם לחולה.

בישראל ובעולם חלה מגמת עליה בשנים האחרונות בהגשת תביעות רשלנות רפואית, וכידוע, היכן שישנו משפט, נקבעות גם הלכות משפטיות. על כן, כיום יותר מבעבר, על רופאים להתעדכן בפסיקות הנקבעות בבתי המשפט בנוגע לפרקטיקה רפואית, ולא בספרות הרפואית בלבד.

משפטיציה זו של עולם הרפואה, טומנת בחובה יתרונות וחסרונות ברורים. היתרון המובהק הוא הגנה על זכויות המטופל ומטופלים עתידיים. מאידך, החיסרון המובהק הוא פגיעה, במובנים מסוימים, בתפקוד המקצועי של הרופא והפניית משאבים רבים לסכסוכים משפטיים, רפואה מתגוננת ועוד.

רשלנות רפואית בחקיקה

חשד לרשלנות רפואית, על פי חוק זכויות החולה, התשנ”ו-1996 (להלן:”חוק הזכויות”), עלול להתעורר בשני מקרים:

  • אי מתן טיפול רפואי נאות: חובת מתן טיפול רפואי נאות מעוגן בסעיף 5 לחוק הזכויות. לשם קביעת סטנדרט לטיפול רפואי נאות, בתי המשפט נעזרים בפסיקה קודמת ובקבלת חוות דעת רפואיות. עם זאת, בתי המשפט בוחנים כל מקרה רפואי לגופו, תוך התחשבות במצבו של התובע ובחינת התנהלות הרופא.
  • טיפול רפואי נאות, הקבוע בחוק זכויות החולה, נבחן לפי מבחן הלכתי וזכה לשם “מבחן הרופא הסביר”. בישראל ובעולם קיימת פסיקה ענפה המסייעת בתחימת המושג “הרופא הסביר”, תוך עריכת איזון בין זכות החולה לקבלת טיפול רפואי הולם, ובין המגבלות הטכניות והאנושיות, של עריכת אבחנה רפואית ומתן טיפול רפואי, הנעשים כמובן, תוך הפעלת שיקול דעת רפואי.

  • קבלת הסכמה מדעת לטיפול: בטרם הענקת טיפול רפואי, חובה על המטפל לקבל את הסכמתו מדעת של מטופל לצורך עריכת הטיפול, כפי שעוגן בסעיף 13 לחוק הזכויות. “הסכמה מדעת” יכולה שתינתן בהתקיים התנאים הבאים *:

  • א.      נמסר למטופל מידע רפואי מקיף, באורח סביר, אודות הטיפול המוצע.

    ב.      נמסר למטופל מידע רפואי מקיף, באורח סביר, אודות מצבו הרפואי כפי שאובחן.

    ג.       נמסר למטופל מידע רפואי מקיף, באורח סביר, אודות הסיכונים הטמונים בטיפול.

    ד.      נמסר למטופל מידע אודות אלטרנטיבות לטיפול.

    * למעט חריגים: למטופל נשקפת סכנה חמורה אך הוא מתנגד לטיפול, ועדת אתיקה קבעה כי מתן המידע למטופל יסכן את בריאותו הגופנית או הנפשית, מצבו הרפואי אינו מאפשר מתן הסכמה מדעת, למטופל קיים אפוטרופוס ואין אפשרות לקבל את הסכמתו במועד, מטופל בטיפול רפואי דחוף.

    “גשר צר מאוד”: בין שיקול דעת רפואי מוטעה לבין רשלנות

    תביעות הרשלנות הרפואית הרבות המוגשות בארץ ובעולם, אשר בעקבותיהן מתגבשות הלכות משפטיות לגבי סטנדרט טיפולי נאות, נושאות השפעות חיוביות אך גם שליליות רבות על עולם הרפואה.

    עם עליה במגמת הגשת תביעות רשלנות רפואית, רופאים רבים נאלצים לעסוק יותר ויותר בשאלות מעולם המשפט, ופחות בשאלות מעולם הרפואה. החשש (הלגיטימי) של רופאים מתביעות רשלנות רפואית, מביאה לתוצאות כגון “רפואה מתגוננת”, קרי עריכת בדיקות גופניות מיותרות, בכדי שהדבר ישמש, במקרה של תביעת רשלנות רפואית בעתיד, כהוכחה לזהירות לכאורה שבה נקט הרופא בבריאותו של המטופל. עריכת בדיקות מיותרות גוזלת משאבים רבים, אך טמון בה גם סיכון שבעריכת הבדיקות עצמן.

    אך חמורה מתופעת הרפואה המתגוננת, שהשפעתה בעיקר כלכלית, היא תופעה של חשש מהפעלת שיקול דעת רפואי. ישנם רופאים כיום, המפעילים שיקול דעת רפואי מתוך חשש כי יתכן ובבוא היום, שיקול דעת זה יעמוד למבחן בבית המשפט לאחר הגשת תביעת רשלנות רפואית.

    הפעלת שיקול דעת רפואי נבחנת, ככל פעולה רפואית (לרבות אבחון המחלה, הענקת הטיפול הרפואי בפועל, מעקב רפואי לאחר הטיפול) על פי מבחן “הרופא הסביר”, לאחר הגשת תביעת רשלנות רפואית. אך היכן עובר הגבול שבין הפעלת שיקול דעת רפואי, שהתברר בדיעבד כמוטעה, לבין רשלנות רפואית? לצורך מענה על שאלה זו, יש לפנות לפסיקה.

    כאמור, בתי המשפט, בהיותם עוסקים במשפט ולא ברפואה, נדרשים לחוות דעת רפואיות על מנת לקבוע קיומה של רשלנות רפואית. בחוות הדעת הרפואית, יתייחס המומחה להתייחס להיגיון הרפואי שעמד בבסיס שיקול הדעת בו פעל הרופא, שבגינו מוגשת תביעת רשלנות רפואית, ויבחן האם מדובר בטעות לגיטימית בהפעלת שיקול הדעת הרפואי, או האם מדובר ברשלנות רפואית. 

    חוות הדעת רפואיות, על פי נסיבות המקרה, יתייחסו לאלו:

  • בחינת הידע הרפואי שהיה ידוע בזמן הרלוונטיים לכתב התביעה- במידה ורופא בחר להעניק למטופל טיפול, אשר באותו מועד, היה הטיפול היחיד הידוע, ולרופא הייתה סיבה להאמין שהטיפול מתאים למטופל, הרי שהדבר יחשב להגנת הרופא. עם זאת, על הרופא המעניק טיפול חלה חובה לבדוק בדיקה מעמיקה בספרות הרפואית מהם הסיכונים הכרוכים בטיפול, לרבות סיכונים נדירים, וכמובן- להביאם לידיעת המטופל.
  • בדיקת המטופל על ידי הרופא כבסיס לשיקול הדעת – בעת הפעלת שיקול דעת רפואי, אל לו לרופא להסתפק בממצאים גלויים בדבר מצבו הרפואי של החולה, אלא עליו לערוך חקירה מקיפה של מצבו הרפואי. על הרופא לבחון גם את הלא נודע ולא להסתמך רק על המצב הרפואי הידוע.
  • בחינת הנורמה הטיפולית– סטייה מהנורמה הטיפולית היא פעולה שמעצם טבעה מעלה שאלות באשר לשיקול הדעת שהפעיל הרופא המטפל. מטרת מבחן “הרופא הסביר” הוא קביעת נורמה טיפולית, ולפיכך, סטייה ממנה, טעונה בירור בדבר סיבת הסטייה. על הרופא להוכיח כי הפעיל שיקול דעת בהתאם למידע הרפואי שהיה בפניו. עם זאת, נורמה טיפולית אינה חזות הכל, ויש לבחון כל מקרה לגופו.  
  • אופן קבלת ההחלטה בדבר הטיפול­– לא תיבחן קבלת החלטה בלבד בנוגע לטיפול רפואי, אלא תיבחן גם המחשבה שמאחורי קבלת ההחלטה לגבי הטיפול. על הרופא להסביר מדוע בחר באחת מבין האופציות הטיפוליות שעמדו מולו בעת הטיפול.
  • וותק מקצועי של הרופא– לבסוף, יש לזכור כי, הליכים רפואיים שונים מבוצעים על ידי רופאים בעלי ניסיון שונה. הקביעה, אם בית החולים נהג כדין כאשר התיר שהליך רפואי מסוים יעשה על ידי אחות, על ידי רופא מתמחה, על ידי רופא מומחה או על ידי רופא אחר, היא קביעה הנבחנת בפסיקה. בתי המשפט מתחשבים בכך ששיקול דעתם של רופאים חסרי ניסיון, הוא לרוב מוגבל בהשוואה לשיקול דעתו הרפואי של מומחה מנוסה.
  • לאור הקריטריונים המחמירים שלפיהם בוחנים בתי המשפט את שיקול הדעת הרפואי שמפעילים רופאים, במסגרת תביעות רשלנות רפואית, אין זה מפליא, כי רופאים רבים מפעילים שיקול דעת מקצועי, תוך מחשבה על תביעת רשלנות רפואית שאולי תוגש בעקבות החלטתם, תביעה המסכנת את פרנסתם. לעיתים, החשש מתביעת רשלנות תעודד את הרופא לנהוג במשנה זהירות בהפעלת שיקול דעת רפואי, והדבר ישרת את החולה. מאידך, זהירות יתר גם היא תכונה שיש בה כדי לסכן את החולה.

    לסיכום, רשלנות רפואית היא מבחן של סיבה ותוצאה. נבחנת השאלה, האם פעולתו של הרופא נעשתה תוך רשלנות וסיכון המטופל, והאם כתוצאה מהתרשלות זו נגרם למטופל נזק. בנוסף להפעלת שיקול דעת רפואי, על רופאים להתעדכן בפסיקה, הקובעת מהו סטנדרט טיפולי נאות, הנדרש על פי חוק זכויות החולה והמכונה בפסיקה “מבחן הרופא הסביר”. בעקבות ריבוי תביעות בגין רשלנות רפואית, קיימות בעולם הרפואה שתי מגמות- האחת, “רפואה מתגוננת”, קרי עריכת בדיקות גופניות שלא לצורך, והשנייה- החשש מהפעלת שיקול דעת רפואי, בידיעה כי יתכן ובבוא היום, שיקול דעת זה יעמוד למבחן בבתי המשפט. בתי המשפט נסמכים על חוות דעת רפואיות לצורך בחינת שיקול הדעת הרפואי, ובוחנים את הידע הרפואי שהיה ידוע בעת הטיפול, בדיקת המטופל על ידי הרופא כבסיס לשיקול הדעת, הסיבה לבחירת הרופא בטיפול אחד ולא באחר, בחינת הנורמה הטיפולית ובחינת ניסיונו המקצועי של הרופא. לבסוף, יש לזכור כי, נקיטה בזהירות יתר בהפעלת שיקול דעת רפואי, עשויה להיות חרב פיפיות כלפי החולה.      

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה