גנטיקה

התועלת של תאי גזע לבביים בטיפול במחלות שריר הלב (Lancet)

ממחקר בשלב 1 עולות תוצאות מבטיחות לטיפול בקרדיומיופתיה איסכמית באמצעות השתלה אוטולוגית של תאי גזע לבביים. עירוי לתוך העורק הכלילי של תאי גזע הביא לשיפור תפקוד חדר שמאל והקטנת גודל האוטם בחולים עם אי-ספיקת לב לאחר אוטם לבבי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Lancet והוצגו לאחרונה במהלך כנס מטעם ה-AHA (American Heart Association).

החוקרים בודדו תאי גזע לבביים מרקמת שריר לב במהלך ניתוח לבבי, והזריקו את העירוי 113 ימים לאחר הניתוח, בממוצע.

עירוי של מיליון תאי גזע לבביים אינו כרוך בתופעות לוואי ברורות עד שנה אחת, והביא לשיפור משמעותי בתפקוד החדר השמאלי ארבעה חודשים לאחר הטיפול ולשיפור בולט עוד יותר שנה לאחר העירוי עם שיפור היכולת התפקודית, איכות החיים והקטנת גודל הצלקת בחדר השמאלי.

מדגם המחקר כלל 16 חולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל לאחר אוטם לבבי. ב-14 חולים שנבדקו, מקטע הפליטה של חדר שמאל עלה מ-30.3% טרם עירוי תוך-כלילי של תאי גזע לבביים ל-38.5% לאחר ארבעה חודשים (p=0.001), כאשר בשמונה חולים העלייה הייתה משמעותית עוד יותר לאחר שנה אחת. בקרב שבעה חולים בקבוצת הביקורת לא נרשם שינוי במקטע הפליטה. גודל האוטם, כפי שנקבע על-סמך בדיקת MRI בשבעה חולים, קטן ב-24% לאחר ארבעה חודשים וב-30% לאחר שנה אחת (p=0.04).

החוקרים מדווחים כי לעירוי תאי-גזע לבביים חשיבות מיוחדת לטיפול במחלות לב וכלי דם, מאחר שהם שוכנים לרוב בלב של אדם מבוגר וניתן לבודד ולתרבת אותם, גם מביופסיות משריר הלב. תאים אלו אחראים למילוי מאגרי תאי שריר הלב ותאי כלי הדם הלבביים.

לציין, מחקר נוסף שהוצג בכנס מטעם ה-AHA לא הדגים אותן תוצאות חיוביות לתאי מח-עצם אוטולוגים, כאשר לא חל שיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל שטופלו בתאי מח עצם, בהשוואה למטופלי פלסבו.

מנגד, תוצאות חיוביות נוספות לעירוי תאי גזע עלו ממחקר REPAIR-AMI (Reinfusion of Enriched Progenitor Cells and Infarct Remodeling in AMI), שכלל 204 חולים, שחולקו באקראי לעירוי תוך-כלילי של תאי מח עצם או פלסבו, העריכו החוקרים את שיעורי התמותה, הישנות אוטם לבבי ורה-וסקולריזציה ומצאו כי בקבוצת ההתערבות נרשמו 11 מקרים, לעומת 20 מקרים בקבוצת הביקורת (p=0.03). בדיקת MRI להערכת תפקוד חדר שמאל הדגימה גם כן שיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל לאחר חמש שנים.

Lancet 2011

מתוך כנס ה-American Heart Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה