גנטיקה

באילו מקרים של NSCLC יש תועלת לטיפול ב-Cetuximab? (מתוך The Lancet Oncology)

הוספת טיפול ב- Cetuximab(ארביטוקס) לכימותרפיה מביא לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות של חלק מהחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (Nonsmall Cell Lung Cancer), וכעת זוהתה גישה לזיהוי החולים הצפויים לתועלת מהטיפול. הממצאים מבוססים על מחקר FLEX שפורסם בכתב העת Lancet Oncology ומהם עולה כי בגידולים עם ביטוי גבוה של קולטן EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) התגובה הטובה ביותר כאשר ניתן Cetuximab כתוספת לטיפול כימותרפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקר FLEX (First-Line ErbituX in Lung Cancer) עולה כי הוספת Cetuximab לטיפול כימותרפי קו-ראשון הביא לשיפור מובהק בהישרדות הכוללת, בהשוואה לטיפול כימותרפי בלבד (יחס סיכון של 0.871, p=0.044) בחולים עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC. במטרה לזהות טוב יותר את החולים הצפויים לתועלת מטיפול ב- Cetuximab, החוקרים בחנו את הקשר בין רמות ביטוי EGFR בגידול ובין התוצאות הקליניות במחקר FLEX.

החוקרים התבססו על נתוני ביטוי EGFR ליצירת מדד אימונוהיסטוכימי למשתתפים במחקר FLEX, על סולם רציף בטווח 0-300. הם התבססו על נתוני תגובה לזהות את מדד הסף לביטוי EGFR של 200. תוצאות הטיפול נבחנו בחולים עם מדד נמוך (מתחת ל-200) וגבוה (200 ומעלה) לביטוי EGFR בגידול. התוצא העיקרי של מחקר FLEX היה שיעורי ההישרדות הכוללים.

לחוקרים היו נתונים אימונוהיסטוכימיים זמינים אודות 1121 מבין 1125 המשתתפים במחקר FLEX (99.6%). ב-345 חולים מדד ביטוי EGFR היה גבוה (31%) וב-776 (69%) המדד היה נמוך. בקרב אלו עם ביטוי EGFR גבוה, ההישרדות הכוללת הייתה ארוכה יותר בקבוצת טיפול כימותרפי בשילוב עם Cetuximab, בהשוואה לקבוצת טיפול כימותרפי בלבד (חציון של 12 חודשים בהשוואה ל-9.6 חודשים; יחס סיכון של 0.73, p=0.011), ללא עליה משמעותית בתופעות הלוואי.

החוקרים לא מצאו עדות ליתרון הישרדותי מקביל בקבוצת החולים עם ביטוי EGFR ירוד (חציון של 9.8 חודשים בהשוואה ל-10.3 חודשים, יחס סיכון של 0.99, p=0.88).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ביטוי EGFR הינו סמן ביולוגי של גידולים, העשוי לסייע בהערכת ההישרדות של החולים, כאשר בחולים עם ביטוי רב של הקולטן תועדה תועלת הישרדותית בעקבות הוספת Cetuximab לטיפול כימותרפי קו-ראשון בחולים עם NSCLC בשלב מתקדם. הערכת ביטוי EGFR עשויה לסייע בהתאמת הטיפול במקרים אלו.

The Lancet Oncology, Early Online Publication, 4 November 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה