גנטיקה

האם איכות התזונה בגיל ההתבגרות קשורה לבריאות הנפשית ? (Plos)

מחקר חדש המתפרסם במהדורת ספטמבר של Plos One ואשר הומלץ לפירסום ע”י עורכת מדור התזונה, ד”ר דלית וייסמן, מדווח על קשר חיובי בין איכות התזונה בגיל ההתבגרות לבין רמת הבריאות הנפשית.

המחברים מציינים ברקע ומטרות המחקר שכבר היו דיווחים בספרות המדעית על יחס הפוך בין איכות התזונה להיקף ההפרעות המנטליות במבוגרים. עם זאת , טרם נעשו מחקרים פרוספקטיביים על הקשר במתבגרים. גיל ההתבגרות כידוע הוא כידוע תקופה שבה מתחילות  מרבית ההפרעות הנפשיות, ולכן יש חשיבות ומשמעות לבחון אם לאיכות התזונה בגיל זה עשוייה להיות השפעה על הסיכון לפתח הפרעות מנטליות.

החוקרים עקבו אחר כ-3,000 מתבגרים בגילים 11-18 בשנים 2005-6 ובהמשך 2007-8 .

המידע על תזונת המשתתפים נאסף באמצעות דיווח עצמי ומידע אנתרופומטי שהוערך ע”י חוקרים מיומנים.

נמצא קשר, תלוי מינון, בין תזונה בריאה ולא בריאה וציונים של סולם רגשי של מדד איכות החיים הפדיאטרית (PedsQL ) . הקשר היה לפני ואחרי התאמות של גיל, מין, סטטוס סוציו-אקונומי, התנהגויות תזונתיות, BMI ופעילות פיסית.

ציוני איכות תזונה גבוהים יותר בתקופת הבסיס היו קשורים גם לציונים גבוהים יותר במדד PedsQL בתקופת המעקב.

שיפורים באיכות תזונה השתקפו בשיפורים בבריאות המנטלית בתקופת המעקב, בעוד שהרעה באיכות התזונה הייתה קשורה עם ציונים פחות טובים של תפקוד פסיכולוגי.

עם זאת, התוצאות לא תמכו בהיפותיזה של סיבתיות הפוכה.

מסקנת החוקרים היא שתוצאות המחקר מאירות את החשיבות של איכות התזונה בגיל ההתבגרות ועל הפוטנציאל שלה להשפיע על הבריאות הנפשית לאורך זמן. הם מוסיפים שמכיוון שידוע שמרבית הבעיות הנפשיות מתפתחות בגיל ההתבגרות, הרי שיש מקום לבצע כעת מחקרים התערבותיים אשר יבחנו את האפקטיביות של תזונה בריאה במניעת הפרעות נפשיות נפוצות.  

PLoS ONE 6(9): e24805. doi:10.1371/journal.pone.0024805

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה