גנטיקה

מה בין נטילת אספירין ובין מחלות מקולאריות? (Ophthalmology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Ophthalmology עולה כי נטילת אספירין לעיתים קרובות מלווה בהזדקנות מוקדמת של המקולה (AMD, Aging Macula Disorder), וכן AMD רטוב מאוחר, ונראה כי הסיכון להפרעות אלו קשור בתדירות נטילת הטיפול באספירין.

הממצאים מבוססים על מחקר שכלל כ-4,700 מבוגרים מאירופה  בגילאי 65 שנים ומעלה. במטרה ללמוד יותר אודות הקשר האפשרי, החוקרים ערכו מחקר חתך, מבוסס-אוכלוסייה, שהתבסס על ראיונות מובנים להערכת נטילת אספירין ו-AMD ב-4,691 משתתפים שהתגוררו בשבע מדינות ברחבי אירופה: נורבגיה, אסטוניה, בריטניה, צרפת, איטליה, יוון וספרד.

מעבר לשאלות בנוגע לנטילת אספירין, המשתתפים נשאלו גם אודות המצב הסוציו-דמוגרפי, רמת ההשכלה, הרגלי עישון בהווה ובעבר וצריכת אלכוהול. שאלות אחרות התמקדו ברקע הרפואי, כולל היסטוריה של שבץ מוחי או אוטם לבבי, ואבחנה של אנגינה או סוכרת.

החוקרים סיווגו את נטילת אספירין לפי שבע קטגוריות אפשריות, בטווח שבין “לעולם לא” ועד “כל יום”. בהמשך נערכו בדיקות הדמיה של קרקעית העין.

החוקרים מדווחים כי ב-36% מהמשתתפים הייתה עדות ל-AMD מוקדם וב-3.3% עדות ל-AMD מאוחר. כ-40% מהמשתתפים דיווחו על נטילת אספירין על-בסיס חודשי, 7% דיווחו על נטילת התרופה לפחות פעם בשבוע, ו-17.3% נטלו את התרופה כל יום.

בקרב משתתפים שנטלו אספירין כל יום, יחס הסיכויים המתוקן הדגים עליה עקבית עם עליה בחומרת AMD. לאחר תקנון לכל הערפלנים הידועים, כולל מחלה קרדיווסקולארית או אנגינה, הקשר נותר ללא שינוי. עם זאת, ייתכן וישנם ערפלנים אחרים שלא נלקחו בחשבון.

העלייה היחסית בחומרת עמדה על 1.26 עם AMD בדרגה 1 (p<0.001); 1.42 עם AMD בדרגה 2 ו-2.22 עם AMD מאוחר (p<0.001).

החוקרים ממליצים להתייחס בזהירות לממצאי המחקר. מדובר במחקר חתך, ולא ניתן לשלול אפשרות כי חולים עם AMD נטלו אספירין לאחר הופעת הפרעות ראיה. מגבלה נוספת נובעת מדיווח שגוי מצד המשתתפים על היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, חרף מגבלות המחקר, החוקרים סבורים כי מדובר בתצפית מעניינת ודרושים מחקרים נוספים להערכת הקשר בין אספירין ו-AMD.

Ophthalmology. Published online September 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה