גנטיקה

חשיבות נטילת ביופסיות במקרים של הישנות סרטן שד (European Multidisciplinary Cancer Congress)

קולטנים להורמונים ומצב HER2 עשויים להשתנות בחולים עם סרטן שד במהלך המחלה. מאחר שלשינויים אלו עשויה להיות השפעה משמעותית על ההישרדות, והם עשויים להביא לשינוי בטיפול בחולים, יש להקפיד על נטילת ביופסיות באופן שגרתי במקרים אלו. קביעה זו מבוססת על ממצאי מחקר חדש שהוצגו בכנס European Multidisciplinary Cancer Congress.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות חולים עם סרטן שד בשטוקהולם, שפיתחו הישנות של המחלה בתקופה שבין 1 בינואר, 1997, עד 31 בדצמבר, 2007.

ב-459 נשים נערכו בדיקות להערכת מצב הקולטנים לאסטרוגן בגידול הראשוני ולאחר ההישנות הראשונה. ב-430 נשים נערכו בדיקות להערכת מצב הקולטנים לפרוגסטרון וב-104 נשים נערכו בדיקות להערכת מצב HER2. החוקרים בחנו את הנתונים אודות קולטנים לאסטרוגן, קולטנים לפרוגסטרון ומצב HER2 במספר הישנויות עוקבות ב-119, 116 ו-32 חולים, בהתאמה.

מצב הקולטנים לאסטרוגן השתנה בקרוב ל-34% מהמדגם של 119 נשים, ובין האתרים השונים להישנויות (מקומית, מקומית-אזורית וגרורות). תוצאה חיובית לקולטנים לאסטרוגן נותרה על כנה ב-36.1% מהחולים, כאשר תוצאה שלילית לקולטנים לאסטרוגן נותרה ב-30.3%. עם זאת, מצב הקולטנים לאסטרוגן השתנה מחיובי לשלילי ב-16.0% במהלך המחלה, משלילי לחיובי ב-12.6%, והתחלף בין חיובי ושלילי ב-5%.

מבחינה קלינית, יש משמעות רבה לאי-יציבות קולטנים לאסטרוגן. אובדן הקולטן לאסטרוגן משמעה עמידות לטיפול הורמונאלי; בחולים אלו תתכן תועלת בשינוי הטיפול. הוספת קולטן לאסטרוגן עשויה לאפשר מתן טיפול נוסף, שבחלק מהמקרים עשוי להביא לשיפור ההישרדות במקרים גרורתיים.

שינויים במצב הקולטנים משפיעים לרעה על התוצאות. בנשים עם גידול ראשוני חיובי לקולטנים לאסטרוגן, בהן תועדה החלפה לקולטנים שליליים לאסטרוגן, נרשמה עליה של פי שתיים בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו עם גידולים יציבים עם קולטנים חיוביים לאסטרוגן.

מהנתונים עולה כי טיפול הורמונאלי מעודד שינוי במצב הקולטנים לאסטרוגן במהלך התקדמת המחלה. החוקרים סיווגו את מצב הקולטנים לאסטרוגן בגידול העיקרי ובאתר ההישנות בהתאם לטיפול שניתן. בשליש מהחולים תחת טיפול הורמונאלי אבד ביטוי הקולטנים לאסטרוגן כאשר חלה הישנות במחלה, בעוד שבאחד מכל עשרה חולים לא-מטופלים חל שינוי במצב הקולטנים לאסטרוגן.

בנוסף, רק לחלק קטן מהחולים בהם הופיעו קולטנים לאסטרוגן ניתן טיפול הורמונאלי. מנגד, באלו שקיבלו טיפול כימותרפי בלבד, או לא קיבלו כל טיפול, שיעור החולים בהם הופיעו קולטנים לאסטרוגן היה גבוה פי שלוש.

הממצאים מדגישים את חשיבות נטילת ביופסיות באופן שגרתי בחולים עם הישנות סרטן השד.

2011 European Multidisciplinary Cancer Congress (EMCC)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה