גנטיקה

תאי רשתית העין מתפקדים טוב יותר בנוכחות חומצה אסקורבית, או ויטמין C (מתוך J Neurosci)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Journal of Neuroscience עולה כי חומצה אסקורבית, או ויטמין C , משחקים תפקיד משמעותי בויסות פעילות רצפטורים ל-GABA בתאי רשתית העין.

רצפטורים מסוג GABA-C מבוטאים באופן ניכר ברקמת רשתית העין, במיוחד בסיומות של אקסונים של תאים ביפולריים. חומצה אסקורבית, או ויטמין C , נמצאת גם היא בריכוז גבוה ברשתית. במחקר זה בדקו החוקרים את ההשפעה של חומצה אסקורבית על תפקוד הרצפטורים GABA-A ו-GABA-C .

החוקרים בדקו רישומים בשיטת patch-clamp מקצוות תאים ביפולריים מרשתיות של דגי זהב. מבנה רשתיות אלה דומה באופן כללי למבנה של רשתית האדם. החוקרים מצאו כי הזרמים המתפתחים לאחר הפעלת רצפטור GABA-C על ידי רמת בסיס מסויימת של GABA , וכן הזרמים המתפתחים לאחר גירוי על ידי העלאת ריכוז GABA , מוגברים באופן משמעותי על ידי חומצה אסקורבית. בנוסף מצאו החוקרים כי הזרמים המתפתחים לאחר גירוי של GABA בהעדר חומצה אסקורבית נמוכים מהזרמים בנוכחות חומצה זו.

החוקרים מצאו כי בהעדר חומצה אסקורבית בתוך או מחוץ לתאי הרשתית, התאים והרצפטורים מתחילים להתפרק ואינם מתפקדים באופן תקין. עם הוספת ויטמין C הרשתית מתפקדת באופן תקין. החוקרים מציינים כי תוצאות אלה לא היו צפויות, שכן לא נהוג היה לחשוב על חומצה אסקורבית כמרכיב חיוני לתפקוד תקין של רצפטור GABA ספציפי במוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חומצה אסקורבית עשויה להיות מרכיב אנדוגני משמעותי בויסות פעילות מבוססת GABA . מעניין לציין כי במצב של חסר ויטמין C , המוח הוא האיזור האחרון בגוף אשר מאבד את מאגרי ויטמין C . מכך ניתן להניח כי המוח הוא האיבר שזקוק במיוחד לויטמין זה. יתרה מזאת, יתכון ותוספי ויטמין C עשויים לעזור במניעת מחלות נוירולוגיות או מחלות הפוגעות ברשתית. זוהי אמנם השערה מרחיקת לכת, אך יתכן ויש מקום למחקר נוסף בנושא.

J Neurosci. 2011;31:9672-9682

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה