גנטיקה

האם פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית? (Arch Intern Med)

משני מחקרים חדשים עולה כי פעילות גופנית קבועה עשויה להפחית את הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית ודמנציה. שני המאמרים צפויים להתפרסם בכתב העת Archives of Internal Medicine.

במחקר הראשון החוקרים התבססו על נתוני מחקר WACS (Women’s Antioxidant Cardiovascular Study), מדגם נשים עם מחלת כלי דם או שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

במסגרת מחקר WACS חולקו המשתתפות באקראי לטיפול בתוספי וויטמינים כמניעה שניונית, החוקרים העריכו את הרגלי הפעילות הגופנית בשעות הפנאי בשנים 1995-1996 ושוב כל שנתיים. בין דצמבר 1998 ועד יולי 2000, 2809 נשים עברו הערכה טלפונית באמצעות סדרת מבחנים קוגניטיביים שכללו חמש בדיקות להערכת התפקוד הקוגניטיבי, זיכרון מילולי ושטף.

סדרת הבדיקות נערכה שלוש פעמים נוספות במהלך 5.4 השנים הבאות. החוקרים התבססו לאחר מכן על מודלים להשוואת השיעור השנתי של השינוי במדד הקוגניטיבי עם פעילות גופנית בדרגה שונה, כמו גם ההוצאה האנרגטית בזמן הליכה.

החוקרים מצאו קשר ברור ומשמעותי בין פעילות גופנית רבה יותר ובין הפחתת ההתדרדרות הקוגניטיבית במדגם המחקר שכלל נשים עם מחלת כלי דם וגורמי סיכון כליליים. פעילות גופנית יומית, שכללה הליכה של לפחות 30 דקות ביום הביאה לדחיית ההתדרדרות הקוגניטיבית בכ-5-7  שנים.

במחקר נפרד, ה-Health ABC (Health, Aging and Body Composition) בחנו החוקרים שאלה דומה. במאמר התייחס החוקרים לקשר בין פעילות גופנית והיארעות ליקוי קוגניטיבי על-בסיס ה-AEE (Activity Energy Expenditure). שאלונים להערכת פעילות גופנית מתמקדים לרו בפעילות מאומצת או מתונה,  אך לא לאופי הפעילות.

החוקרים מדווחם כי לאחר תקנון לציון מיני-מנטל בתחילת המחקר ומגוון גורמים נוספים, כולל מאפיינים דמוגרפים, מסת הגוף ללא-שומן, משך שינה, דיווח עצמי אודות המצב הבריאותי וסוכרת, במבוגרים בשליש העליון של מדדי AEE תועד סיכוי נמוך יותר להיארעות ליקוי קוגניטיבי, בהשוואה לאלו בשליש התחתון (יחס סיכויים של 0.09).

החוקרים זיהו בנוסף קשר מנה-תגובה בין AEE ובין היארעות ליקוי קוגניטיבי (p=0.05).

Arch Intern Med. Published online July 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה