גנטיקה

ההשפעה של מחלות רקע על הסיכון למחלת אלצהיימר ודמנציה (Neurology)

בפעם הראשונה, חוקרים מצאו כי מצב הבריאות הכללי וחסרים גופניים שאינם כרוכים בהתדרדרות קוגניטיבית דוגמת שיניים תותבות שאינן מתאימות, דלקת מפרקים, שברי עצמות או בעיות עוריות עשויים להשפיע על הסיכון לדמנציה ומחלת אלצהיימר.

במחקר הקנדי שכלל 7239 משתתפים ללא דמנציה בתחילת המחקר, למדד Frailty Index הייתה השפעה ניכרת על הסיכון למחלת אלצהיימר או סוגים אחרים של דמנציה לאחר עשר שנים. באלו ללא בעיות בריאות בתחילת המחקר נרשמה עליה של 18% בסיכון לפתח דמנציה בתוך עשר שנים, ובאלו עם 8 או 12 בעיות בריאותיות נרשמה עליה של 30% או 40% בסיכון לדמנציה, בהתאמה (p<0.001).

מדד Frailty Index כולל 19 בעיות רפואיות שזוהו קשישים אך לא זוהו בעבר כגורמים המנבאים דמנציה. למרות שמדד מצטבר גבוה יותר ניבא התפתחות דמנציה או מחלת אלצהיימר, כל בעיה בריאותית הביאה לעליה של 3.2% בסיכון בלבד (p=0.21).

לאחר עשר שנים נרשמו 2915 מקרי תמותה, ומבין השורדים, 416 אובחנו עם מחלת אלצהיימר ו-191 עם סוגי דמנציה אחרים. לדברי החוקרים, 677 חולים סבלו מבעיות קוגניטיביות, אך ללא דמנציה, לאחר עשר שנים, כאשר ב-1023 המצב הקוגניטיבי לא היה ידוע.

החוקרים כותבים כי מהמחקר עולה בבירור כי אין קשר בין גורמי סיכון פרטניים ובין הסיכון למחלת אלצהיימר. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הממצאים, על-סמך מאגר נתונים גדול יותר, הכולל מספר רב יותר של גורמי סיכון.

מומחים בתחום טוענים כי לממצאי המחקר הסבר סביר ביותר, מאחר שכל הבעיות שנבחנו כולל בעיות דוגמת שיניים תותבות אינן מותאמות היטב גורמים לתהליך דלקתי, וידוע כי דלקת עשויה לפגוע במוח.

החוקרים סבורים כי אורחות חיים בריאים, כולל פעילות גופנית סדירה והרגלי אכילה בריאים, צפויים להביא לשיפור בבריאות הכללית אך גם ישפיעו לטובה על המוח.

Neurology. Published online July 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה