גנטיקה

החשיבות הפרוגנוסטית של ריכוז לקטט בדם ביילודים במשקל לידה נמוך מאוד (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed) והערת עורך המדור

בעקבות מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Archives of Disease in Childhood Fetal and Neonatal Edition פותח מדד חדש, המבוסס על ריכוז לקטט בדם, גיל ההיריון ומומים מולדים, שמטרתו לנבא את הפרוגנוזה של יילודים בעלי משקל לידה נמוך מאוד. מתוצאות המחקר עולה למדד החדש יעילות דומה לזו של מדד CRIB (Clinical Risk Index for Babies ), אך דורש פחות נתונים זמינים לשם כך.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הערך המנבא של מדד CRIB , הערך המנבא של ריכוז לקטט בדם ולפתח מערכת ניקוד קלינית חדשה המיועדת לתינוקות בעלי משקל לידה נמוך מאוד.

החשיבות הפרוגנוסטית של מדד CRIB ופיתוח מערכת ניקוד חדשה התבססו על נתונים רטרוספקטיביים שנאספו מכל התינוקות בעלי משקל לידה נמוך מאוד בין מרץ 2001 ועד פברואר 2004. הערך המנבא נקבע כשטח מתחת לעקומת ROC (Receiver Operating Curve ). החוקרים פיתחו מדד חדש והתבססו על מדגם שני למתן תוקף למדד בתינוקות במשקל לידה נמוך מאוד.

המחקר כלל 408 תינוקות במדגם הפיתוח ו-275 תינוקות במדגם למתן תוקף למדד החדש. השטח מתחת לעקומה עבור מדד CRIB היה 0.933. ריכוז ראשוני של לקטט בדם היה גבוה יותר משמעותית בתינוקות שמתו, בהשוואה לאלו ששרדו (חציון 9.2 לעומת 3.64 מילימול לליטר, p<0.0001 ), כמו גם הריכוז הגבוה ביותר של לקטט במהלך 12 השעות הראשונות (10.2 לעומת 3.84 מילימול לליטר, p<0.0001 ).

החוקרים פיתחו מערכת ניקוד חדשה המבוססת על הריכוז הגבוה ביותר של לקטט, גיל ההיריון נוכחות מומים מסכני-חיים. השטח מתחת לעקומה של המדד החדש היה 0.918 ( 95% CI = 0.876-0.961 ) במדגם לפיתוח המדד ו-0.859 ( 95% CI = 0.805-0.913 ) במדגם למתן תוקף למדד החדש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעקבות ממצאי המחקר נראה כי מדד CRIB שמר על יכולתו לנבא תמותה בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך מאוד. עליה מוקדמת בריכוז הלקטט בדם הינה גורם מנבא לתמותה בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך מאוד. נראה כי המדד החדש יעיל כמו מדד CRIB אך דורש פחות נתונים זמינים.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2011;96:F275-F280

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי :

יתכן כי המדד החדש דורש פחות נתונים ממדד ה-CRIB , אך עדיין יש לקחת רמת לקטט בדם באופן מתמשך, דבר שאינו פשוט בחלק מהיחידות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה