גנטיקה

אבחנת מלנומה על-ידי רופא עור נפוצה יותר במבוגרים בגיל העמידה (Arch Dermatol)

הסבירות הגבוהה ביותר לאבחנת מלנומה ע”י רופא עור הינה במטופלים בגילאי חמישים ומעלה, עם היסטוריה אישית של סרטן העור או סיפור משפחתי של מלנומה, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו במהדורת יוני של כתב העת Archives of Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנת מלנומה מבוססת על ההנחה כי דרמטולוג מיומן יזהה מלנומה שאחרת לא תאובחן או תאובחן בשלב מתקדם ע”י החולים וכי אבחנה זו תוביל לירידה בתחלואה, תמותה ועלויות הנוגעות למלנומה.

מחקרים קודמים עסקו בשאלה מי מהשניים, הרופא או המטופל, צפוי לזהות את הנגע לראשונה. ממרבית המחקרים עולה כי כמחצית מכלל נגעי מלנומה עורית מאובחנים לראשונה ע”י החולים. עם זאת, זיהוי קבוצת המטופלים בעלי הסבירות הנמוכה ביותר לאבחנה-עצמית של מלנומה, או לזיהוי מלנומה בשלבים מאוחרים, צפויה לסייע בקבלת החלטות מעשיות יותר אודות היתרונות של בדיקות סקר לסרטן העור והמלצות למעקב.

מדגם המחקר כלל 167 משתתפים עם אבחנה מאושרת-ביופסיה של מלנומה בתקופה שבין 1 בינואר, 2003, ועד 31 בדצמבר, 2008.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעור מקרי מלנומה שאובחנו רק בעת בדיקת רופא עור, בהשוואה לנגעים שאובחנו על-ידי המטופלים. בניתוח משני בחנו החוקרים את הקשר בין מלנומה שאובחנה ע”י רופא עור ומלנומה שאובחנה ע”י המטופל ובין הגיל, היסטוריה אישית של סרטן העור, היסטוריה משפחתית של מלנומה ועומק הנגעים.

למעלה ממחצית מנגעי המלנומה אובחנו לראשונה ע”י המטופלים שהתייחסו אליהם כחשודים ופנו להערכת רופא עור. גורמים המנבאים זיהוי הנגע ע”י רופא העור ולא המטופל כללו גיל מעל 50 (p=0.002), היסטוריה אישית של סרטן העור (p<0.001) ונגע בעומק של פחות מ-0.75 מ”מ כאשר זוהה לראשונה ע”י רופא העור (P=0.03).

בנבדקים עם סיכון בסיסי נמוך למלנומה בשל גיל מתחת ל-50 והעדר סיפור אישי של סרטן העור או סיפור משפחתי של מלנומה היו בסיכון גבוה פי שבע לאבחן בעצמם מלנומה (יחס סיכויים של 7.32). רק 3.0% מכל נגעי המלנומה אובחנו לראשונה ע”י רופא העור בחולים עם סיכון בסיסי נמוך.

בדיקות סקר למלנומה במטופלים א-תסמיניים מתחת לגיל חמישים, ללא היסטוריה רפואית של סרטן העור או היסטוריה משפחתית של מלנומה, הובילו למעט מקרים של מלנומה שאובחנה ע”י רופא, מאחר שבמקרים אלו סבירות גבוהה יותר שהחולים יאבחנו את המלנומה בעצמם. יש להשקיע מאמצים ובדיקות סקר במטופלים בגיל 50 ומעלה ובאלו עם סיפור אישי של סרטן העור או סיפור משפחתי של מלנומה.

כפי שהוכח עבור ממאירויות אחרות, מעקב מוגבר אחר מלנומה צפוי להוביל לאבחנה וטיפול אגרסיביים יותר בנגעים בעלי מראה היסטולוגי חשוד, אך עם מהלך קליני אינדולנטי.

Arch Dermatol. 2011;147:673-678

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה