גנטיקה

האם הנקה מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון יוני של Pediatrics עולה כי הנקה, ובייחוד הנקה בלעדית, קשורה בסיכון נמוך יותר למוות בעריסה (Sudden Infant Death Syndrome, SIDS).

החוקרים מסבירים כי בין היתרונות של הנקה נכלל גם סיכון נמוך יותר לתמותה בתקופה הפוסט-ניאונטלית. עם זאת, לא ברור שמא הנקה מפחיתה באופן ספציפי את הסיכון ל-SIDS, ותוצאות המחקרים שפורסמו בשאלה זו עד כה היו סותרות.

לפיכך, ביקשו החוקרים לערוך מטה-אנליזה במטרה להעריך את הקשר בין הנקה ובין הסיכון ל-SIDS. סקירת הספרות העלתה 288 מחקרים אשר דיווחו אודות הנקה ו-SIDS. מבין 24 מחקרי מקרה-ביקורת מקוריים אשר בחנו קשר זה, 6 נפסלו מהיכללות בניתוח הנתונים על ידי שני צוותים של שני סוקרים שהעריכו את איכות המחקרים השונים על פי קריטריונים שנקבעו מראש.

בהתבסס על 18 המחקרים שנותרו, מצאו החוקרים כי יחס הסיכויים הכולל ל-SIDS כמשתנה יחיד היה 0.40 (95% CI = 0.35-0.44) עבור הנקה בכל כמות שהיא למשך כל פרק זמן שהוא, ויחס הסיכויים הכולל הרב-משתני ל-SIDS היה 0.55 (95% CI = 0.44-0.69). יחס הסיכויים הכולל החד-משתני היה 0.38 (95% CI = 0.27-0.54) להנקה כלשהי בגיל חודשיים ומעלה, וזה להנקה בלעדית למשך כל פרק זמן שהוא היה 0.27 (95% CI = 0.24-0.31).

לדברי החוקרים, התוצאות מצביעות על כך שהנקה מגינה במידת מה מפני SIDS, והשפעה זו הינה חזקה יותר כאשר ההנקה הינה בלעדית (משמע איננה במקביל למתן פורמולה). ההמלצה ביחס להנקה צריכה להיכלל לטענתם יחד עם מסרים נוספים להורדת הסיכון למוות בעריסה, וזאת הן במטקה להפחית סיכון זה והן במטרה לקדם הנקה בשל יתרונותיה האחרים לבריאות האם והתינוק.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים הטיית פרסום אפשרית אשר עלולה להביא להערכת יתר של ההשפעה האמיתית, אם כי לטענתם הסבירות לכך אינה גבוהה. בנוסף, הם מציינים כי מספר מועט של מחקרים נמצא בהם דווח על משך ההנקה.

החוקרים מוסיפים כי אותם היתרונות של הנקה בהגנה מפני SIDS נמצאו בתינוקות שחורים ובלבנים כאחד. עם זאת, התחלת ההנקה והמשכתה פחות שכיחות בקרב אמהות שחורות בהשוואה למיעוטים אתניים וגזעיים אחרים, וכן בקרב אמהות משכבות סוציואקונומיות נמוכות. בנוסף, לקבוצות אלו באוכלוסייה היארעות גבוהה יותר של SIDS, ולפיכך מציעים החוקרים כי חיוני שהתערבות המיועדת לעודד הנקה תפנה גם לאוכלוסיות אלו המצויות בסיכון גבוה, וכי מחקר עתידי בתחום יתמקד בפיתוח והערכת שיטות התערבות חדשות.

Pediatrics 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה