גנטיקה

האם ניתן לנבא אילו חולים ישתמשו לרעה בתרופות לשיכוך כאב? (מתוך הכנס השנתי ה-30 של American Pain Society)

ממחקר חדש שתוצאותיו הוצגו בכנס השנתי ה-30 של American Pain Society עולה כי רופאים המעניקים למטופליהם מרשם לטיפול במשככי כאבים ומנסים לנבא מי מהם ישתמש לרעה בתרופות אלו, שוגים בכמחצית מהפעמים.

החוקרים מצאו כי היכולת של רופאים לנבא נכונה אילו חולים בסיכון הייתה מעט גבוהה יותר מהסבירות שיגיעו לאבחנה הנכונה על מזל.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 549 חולים מ-50 מרכזים רפואיים. הרופאים התבקשו לזהות אילו חולים סברו כי היו בסיכון לשימוש לרעה בתרופות ואילו חולים לא היו בסיכון זה.

לאחר מכן, החוקרים ערכו השוואה בין תוצאות אלו ובין תוצאות בדיקות שתן לנוכחות סמים. הניחושים הטובים ביותר של הרופאים היו המדויקים ביותר במקרים בהם סברו כי המטופלים אינם משתמשים כיאות בתרופות. עם זאת, בקבוצת המטופלים שנחשבה כבעלת היענות לטיפול, רופאים פספסו 60% מהחולים בהם בדיקת השתן הייתה אבנורמלית.

החוקרים כללו קבוצה אקראית שלישית, שכלל 172 משתתפים, ללא הערכת רופא. למרביתם הבדיקה הייתה תקינה (61%) אך 30% השתמשו לרעה בתרופות.

בהצגה נפרדת באותו כנס, חוקרים תיארו את הניסיון שלהם ברפואה פנימית. הם החלו בניטור אחר שרידי תרופות/סמים בשתן בכל החולים שקיבלו טיפול כרוני לשיכוך כאבים ותרופות פסיכוטרופיות.

החוקרים העריכו את הסיכון לשימוש לא-הולם בתרופות, על-בסיס ההיסטוריה הרפואית והסוציאלית, בקשה למילוי מרשמים בשלב מוקדם, או צורך בהעלאת מינון תרופות לשיכוך כאבים. לאחר מכן הם השוו את הממצאים אל מול תוצאות בדיקת שתן.

מדגם המחקר כלל 41 משתתפים, כאשר התוצאות היו תקינות ב-17 משתתפים בלבד.

כאשר החוקרים השוו את תוצאות הבדיקות עם הערכות קודמות, הם מצאו כי כמחצית מהמשתתפים (12 מבין 26) לא הוגדרו ככאלו בסיכון. באלו שהוגדרו בסיכון לשימוש לרעה במרשם לטיפול, בקרוב ל-80% בדיקת השתן בהמשך הייתה אבנורמלית (11 מבין 14 משתתפים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים ממחישים את הצורך בבדיקות שתן לנוכחות תרופות בכל החולים תחת טיפול כרוני מבוקר. גם על רופאים עם ניסיון מוגבל עם חולים הנוטלים טיפול כרוני לכאב מוטלת האחריות לעקוב אחר ההיענות לטיפול תרופתי.

American Pain Society (APS) 30th Annual Scientific Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה