גנטיקה

היסטוריה של סרטן עשויה להגן מפני התפתחות מחלת אלצהיימר (מתוך כנס שנתי של AAN)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-63 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (American Academy of Neurology 63rd Annual Meeting ) עולה כי במטופלים אשר שרדו מחלת סרטן, במיוחד סרטן לא של העור, נמצאים בסיכון ירוד לפתח מחלת אלצהיימר (AD ). תוצאות אלה התקבלו מניתוח נתונים חדש של תוצאות מחקר Framingham Heart Study . סיכון ירוד זה נשמר גם לאחר הגבלת ניתוח הנתונים למטופלים אשר שרדו לפחות 10 שנים לאחר מחלת הסרטן. קשר דומה הודגם בעבר עבור מחלת פרקינסון.

מחקרים קודמים הדגימו כי אנשים עם מחלת פרקינסון נמצאים בסיכון ירוד לרב מחלות הסרטן, אך סיכון מוגבר לסרטן העור, כולל מלנומה. כמו כן, מחקרים קודמים הדגימו כי אנשים עם AD נמצאים בסיכון ירוד לפתח מחלת סרטן, וכן כי אנשים עם סרטן ככל הנראה נמצאים בסיכון ירוד לפתח AD . אמנם, מחקרים אלה לא היו פרוספקטיביים, ועל כן קשה לדעת האם היה קשר בין אבחנה אחת לבין האחרת דרך ברור מקיף יותר.

במחקר זה השתמשו החוקרים בנתונים ממחקר Framingham Heart Study , שהוא מחקר פרוספקטיבי עם מעקב של מעל 50 שנה. החוקרים התמקדו ב-655 מטופלים שהיו מעל גיל 75 וללא דמנציה בין השנין 1986-1990. במהלך המחקר, 130 מהם אובחנו עם סרטן. כל המשתתפים עברו הערכה עם שאלון MMSE (או Mini Mental State Examination ) פעם בשנתיים החל משנת 1981. בהנתן חשד לדמנציה, עברו המטופלים מערכת בדיקות והערכה בשאלת AD . במקביל, בדקו החוקרים את הקשר ההפוך, בין התפתחות סרטן במטופלים עם AD , זאת בצורת מחקר case-control .

במהלך מעקב ממוצע של 8 שנים 175 מתוך שורדי הסרטן פיתחו דמנציה, מתוכם 136 דמנציה מסוג AD . יחס הסיכון (hazard ratio ) לפתח דמנציה כלשהי נמצא 0.89 (CI 95% 0.63-1.24) בשורדים של כל סרטן, 0.62 (0.41-0.96) בשורדים של סרטן שהוא לא סרטן עור, ו-1.10 (0.73-1.66) בשורדים של סרטן עור. יחס הסיכון לפתח AD נמצא 0.83 (0.54-1.25) בשורדים של כל סרטן, 0.47 (0.27-0.85) בשורדים של סרטן שאינו סרטן עור, ו-1.28 (0.79-2.07) בשורדים של סרטן עור.

התוצאות לא השתנו גם לאחר תקנון לרמת השכלה, סטטוס APOE4 ורמות homocysteine . כמו כן, הקשר נשאר לאחר הגבלת ניתוח הנתונים למטופלים אשר הגיעו לגיל 85, כלומר לאחר ביטול הטיית תמותה מזקנה. בהמשך, על מנת להעריך עוד את הטיית התמותה, בדקו החוקרים את הקשר בין השרדות לאחר מחלת סרטן לבין ארוע מוחי. בניגוד לסיכון הירוד לפתח AD , מצאו החוקרים כי לשורדי סרטן סיכוי מוגבר לארוע מוחי, כולל שורדי סרטן עור.

בנוסף, בדקו החוקרים את השאלה ההפוכה הקשר בין AD לבין הסיכון לחלות בסרטן, כפי שנבדק קודם גם במחקרים אחרים. החוקרים מצאו תוצאות דומות, עם AD כגורם מגן מפני התפתחות סרטן. יחס הסיכון לפתח סרטן מסוג כלשהו למטופלים עם דמנציה מכל סוג נמצא 0.52 (CI 95% 0.36-0.74), כלומר כחצי מהסיכון של אדם ללא דמנציה. יחס הסיכון לפתח סרטן שאינו סרטן עור היה 0.45 (0.28-0.70). יחס הסיכון במטופלים עם AD היה 0.51 (0.34-0.76) לכל סרטן ו-0.39 (0.23-0.67) לסרטן שאינו סרטן עור. אם כן, הקשר בין סרטן לבין AD הינו קשר דו-כיווני.

החוקרים מציינים כי הקשר בין AD לבין סרטן עשוי להיות מוסבר ברמה הגנטית. הגן PIN1 , למשל, מבוטא ביתר בסרטן וביטויו ירוד או חסר ב-AD . יתכן כי מדובר במנגנונים הקשורים בתהליך האפופטוזיס. כך, תהליך המגביר את רגישות התאים לאפופטוזיס עשוי לגרום למחלה נוירודגנרטיבית, אך להוריד את הסיכון לסרטן שכן לתאים שעברו מוטציה יהיה סיכוי נמוך יותר לשרוד. גילוי מנגנונים ביולוגיים וגנטיים אלה יביא להבנה טובה יותר של התהליכים ועשוי להביא לפיתוח דרכים להתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קשר זה הינו מעניין ביותר, שכן אין זה נפוץ למצוא קשר שלילי בין מחלות. מחלות רבות ברפואה באות בקבוצות ומעלות את הסיכון אחת לשניה, אך קשר של הגנה נדיר יותר.

American Academy of Neurology 63rd Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה