גנטיקה

מה עומד בבסיס השונות הנצפית בשיעורי טרשת נפוצה ברחבי אנגליה? (מתוך Neurology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Neurology עולה כי מחלת המונונוקליאוזיס (Infectious mononucleosis, IM) הנגרמת בעקבות חשיפה ל-Epstein-Barr virus (EBV), לצד חשיפה מועטה לאור השמש, מסבירה במידה רבה את השונות בשיעורים הנצפים של טרשת נפוצה ברחבי אנגליה.

על אף שניתן להסביר במידת מה את השונות המדווחת בשיעורים של טרשת נפוצה (Multiple sclerosis, MS) בעקבות התופעה המוכרת המכונה “North-south gradient“, על פיה ההיארעות וההימצאות של טרשת נפוצה הולכות ועולות עם העלייה בקו הרוחב, מציעים החוקרים כי השונות נגרמת בחלקה גם על פי שיעור האשפוזים בבתי החולים בעקבות מחלת IM.

החוקרים מסבירים כי קיימות ראיות נסיבתיות ועקיפות רבות המציעות כי נגיף ה-EBV קשור בטרשת נפוצה, וכאלו המציעות כי קרינה אולטרא-סגולה וויטמין D הנוצר בעקבות חשיפה לאור השמש קשורים בה אף הם. לדבריהם, המחקר הנוכחי מציע כי יתכן ושני הגורמים הללו תורמים יחד להגברת הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה.

במחקר אספו החוקרים מידע אודות אשפוזים בבתי חולים בשל MS, IM וזיהומי וריצלה ו-Cytomegalovirus (CMV) מתוך מאגר ה-English National Hospital Episode Statistics. עלה בידם לאתר 56,681 מקרים של MS ו-14,621 מקרים של IM.

על מנת להעריך את החשיפה לקרני UV-B, עשו החוקרים שימוש בנתונים של סוכנות NASA האמריקאית ביחס לתדר הבודד של 305nm בשעות הצהריים, כפי שנמדד כממוצע ב-28 מחוזות של מערכת הבריאות באנגליה. בנוסף, הנתונים רובדו על פי עונות השנה.

החוקרים מצאו כי רמות נמוכות של ויטמין D הסבירו 61% מהשונות בשיעורי ה-MS ברחבי המדינה, בעוד שחשיפה ל-IM ורמות נמוכות של הוויטמין גם יחד היו אחראיות לעד 72% משונות זו.

החוקרים מוסיפים כי ההימצאות של זיהומי CMV או וריצלה לא עמדו בקורלציה מובהקת עם שיעורי ה-MS. בנוסף, חשיפה ל-UV-B בכל עונות השנה הייתה קשורה במידה רבה יותר עם MS בהשוואה ל-IM. הם מציינים כי ממצא זה היה מובהק במיוחד בעונות האביב והסתיו.

אחת התופעות המעניינות שהודגמו במחקר הנוכחי הינה השונות הגיאוגרפית בפיזור החשיפה ל-UV ובהימצאות של MS אפילו בין אזורים קטנים יחסית, מדגישים החוקרים. לדבריהם, תופעת ה-“North-south gradient” הוכיחה עצמה כנכונה במקומות רבים, ואף ברמה המיקרו גיאוגרפית.

החוקרים מציינים כי שונות זו ניכרת גם בסקוטלנד, מדינה עם אוכלוסיה של חמישה מיליון בני אדם בלבד אשר נחקרה אף היא בידי קבוצתם, והינה בעלת השיעור הגבוה ביותר של טרשת נפוצה בעולם כולו. הם מזכירים כי במדינה זו קיימת השפעה אדירה של העונה בה נולד הנבדק על הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה. כך למשל, אלו הנולדים שם בחודש אפריל, כאשר אמהותיהם עלולות היו לסבול מחסר בויטמין D בחודשי החורף שקדמו לכך, מראים סיכון מוגבר משמעותית לפתח MS בהשוואה לאלו הנולדים בחודש נובמבר. לדברי החוקרים, חסר בויטמין D הנובע מחשיפה מועטה לקרני השמש יתכן ומפעיל גן כלשהו הקשור בטרשת נפוצה.

ומה באשר לקשר בין זיהום EBV לממצאים אלו? החוקרים משערים כי חסר בוויטמין D עלול לשנות את תגובת מערכת החיסון לזיהום בנגיף. נראה כי אנשים בעלי רמות נמוכות של הוויטמין מפרישים את הנגיף במידה רבה יותר, הם מציינים. לדבריהם, קיים שיעור מוגבר במידה ניכרת של IM בקרב חולי טרשת נפוצה.

החוקרים טוענים כי יש צורך בהמשך המחקר בתחום על מנת לקבוע שמא חשיפה רבה יותר לאור השמש, שימוש בתוספי ויטמין D או פיתוח חיסון למניעת זיהום ב-EBV עשויים לתרום למניעת טרשת נפוצה. בהמשך מתעתדת קבוצתם לבחון כיצד ויטמין D משפיע על גנים, תזמון הביטוי שלהם והקשר בין אלו ובין התפתחות טרשת נפוצה.

מומחית בתחום ממכון ה-Swedish Neuroscience Institute בסיאטל אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים טוענת כי המחקר בנוכחי תומך למעשה בתיאוריית ההיגיינה, שכן על פי ממצאיו ככל שילד נחשף מוקדם יותר לזיהום ב-EBV, כך קטן הסיכון שלו לפתח טרשת נפוצה. יתרה מזאת, הקורלציה עם החשיפה לקרני UV-B מציעה כי רמות ויטמין D תורמות לכך בדרכים אימונולוגיות, רעיון העומד בקנה אחד עם המולטיפקטוריאליות של האתיולוגיה של טרשת נפוצה, היא מוסיפה.

Neurology 2011;76:1410-1414

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה