גנטיקה

האם צריכת וויטמין E מפחיתה את הסיכון ל-ALS? (מתוך Am J Epidemiol)

נטילת תוספי וויטמין E במשך למעלה מחמש שנים, או הקפדה על דיאטה עתירה בוויטמין זה מלווה בסיכון מופחת ל-ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis), כך עולה מניתוח נתונים אודות למעלה ממיליון משתתפים בחמישה מחקרים פרוספקטיביים.

לדברי החוקרים, למרות שהתוצאות מעודדות ותומכות בהשערה לפיה צריכה ממושכת של וויטמין E מפחיתה את הסיכון ל-ALS, מוקדם מדי לערוך שינויים בהמלצות להקצאה יומית של וויטמין E.

הסקירה כללה נתונים מחמישה מחקרי עוקבה, כולל מחקר NHS (Nurses’ Health Study), HPFS (Health Professionals Follow-up Study), CPS II Nutrition (Cancer Prevention Study II Nutrition), MEC (Multiethnic Cohort Study) ו-NIH-AARP (National Institute of Health-AARP Diet and Health Study).

כל המחקרים הללו נכללו מאחר שכל אחד מהם כלל מספר קטן של מקרים להגדרה דפיניטיבית של הקשר הנצפה. החוקרים נעזרו בשאלונים להערכת הרגלי התזונה.

ממשתתפים שדיווחו על אבחנת ALS ביקשו החוקרים רשות לשחרור הרשומות הרפואיות הרלבנטיות. הנוירולוג המטפל התבקש לאשר את האבחנה של ALS, כאשר האבחנה אושרה גם ע”י נוירולוג נוסף.

מבן 1,055,546 משתתפים (545,377 גברים), 805 פיתחו ALS במהלך תקופת המעקב, שנעה בין 10 ל-18 שנים.

בסה”כ, לא נמצא קשר בין נטילת תוספי וויטמין E ובין ALS; בקרב משתתפים שצרכו לפחות 400 IU ביום, יחס הסיכון המתוקן היה 1.18 (p=0.35), בהשוואה לאלו שלא צרכו כמות זו.

עם זאת, במדגמים עם מידע אודות משך נטילת תוספי וויטמין E (231 מקרים נכללו במחקרי NHS, HPFS ו-MEC), שיעורי ALS היו נמוכים יותר כתלות במספר השנים שנטלו תוספים (p=0.01 ).

באשר לצריכה תזונתית של וויטמין E, יחס הסיכון המתוקן בהשוואת הרבעון העליון והתחתון היה 0.79; קשר מנה-תגובה שלילי תועד בנשים (P=0.002) אך לא בגברים (p=0.71).

מזונות עתירים בוויטמין E כוללים שמנים, אגוזים, תרד ואבוקדו. ממוצע RDA הנוכחי של וויטמין E הוא 15 מ”ג ביום בגברים ונשים ו-19 מ”ג ביום בנשים מניקות.

החוקרים מסבירים כי נראה שאין תופעות לוואי עם נטילת כמות עודפת של וויטמין E, למרות שמחקרי רעילות לא היו ארוכי טווח. אחת החששות הייתה כי וויטמין E ישפיע על מנגנוני הקרישה, ולכן חלק מהמטופלים יהיו בסיכון מוגבר לדימום.

מהמחקר אין עדות להשפעה של עישון, מין או צריכת וויטמין E על התוצאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ייתכן ולוויטמין E השפעה מגנה הדורשת התייחסות נוספת. בשלב זה, הם מדגישים כי הממצאים אינם חד-משמעיים ואין מקום להמליץ על נטילת תוספי וויטמין E למניעת ALS בלבד.

Am J Epidemiol. 2011;173:595-602

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה