גנטיקה

שיטת TESE-ICSI מאפשרת פוריות בחלק מהגברים הנחשבים עקרים לאחר כמותרפיה בגיל צעיר (מתוך J Clin Oncol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי שיטת TESE-ICSI , כלומר הוצאת תאי זרע בדרך ניתוחית והכנסתם באופן מלאכותי לתוך ביצית, הינה שיטה אפשרית להשגת פוריות בגברים עקרים לאחר טיפול כמותרפי בגיל צעיר. שיטה זו אינה מחליפה את ההמלצה להקפאת זרע טרם הטיפול.           

במטופלים אשר שרדו סרטן אשכים או לימפומה בגיל הילדות או בגיל צעיר, קיימת חשיבות רבה לשמירה על פוריות. לאחר טיפולי כמותרפיה, עד שני שליש מהמטופלים נחשבים עקרים זרע לא ניתן למדידה (azoospermia ). לחלק קטן ממטופלים אלה ספירת הזרע תעלה בהמשך, אך מנגנון זה לא לגמרי ברור. אלה עם ספירת זרע לא קיימת נשארו עם אפשרויות של תרומת זרע או אימוץ.

אחת האפשרויות לשימור פוריות במטופלים אלה הינה הקפאת זרע. רבים מהמטופלים לא משתמשים באפשרות זו. מחקר אחד הדגים כי רק כמחצית מהמטופלים מקבלים הסבר על הנושא מהרופאים שלהם, ורק כרבע אכן משתמשים באפשרות של הקפאת זרע. חלק מהסיבות להענות נמוכה כל כך כוללות: אבחנת סרטן לפני התבגרות מינית, חוסר הבנה של השפעת הכמותרפיה על פוריות, איכות זרע נמוכה, חוסר פוריות בזמן האבחנה, עלות גבוהה של הפרוצדורה, וחוסר רצון לדחות את תחילת הטיפול הכמותרפי.

במחקר זה בדקו החוקרים את אפשרות השימוש באיסוף זרע כירורגי מהאשך ולאחר מכן הזרקת הזרע לתוך ביצית (תהליך TESE-ICSI , או בשמו המלא microdissection testicular sperm extraction and intracytoplasmatic sperm injection ) במטופלים אלה.

סך של 73 מטופלים הנחשבים עקרים לאחר טיפול כמותרפי בילדות (בממוצע 18.6 שנים לפני הטיפול, טווח של 1-34 שנים) השתתפו במחקר. המטופלים עברו סך של 84 פרוצדורות TESE , עם שליפת זרע ב-42.9% מהפרוצדורות, 37% מהמטופלים. שיעור ההפריה היה 57.1% מהביציות שעברו הזרקת זרע, עם 50% הריונות ו-42% לידות חי. סך של 20 תינוקות נולדו ב-15 לידות. לא נמצאו מומים מולדים בתינוקות אלה.

במטופלים בהם ביופסיה מהאשך לפני תהליך TESE הדגימה hypospermatogenesis היה שיעור שליפת זרע של 100%. במטופלים לאחר סרטן אשכים היה שיעור שליפת הזרע הגבוה ביותר, בעוד במטופלים לאחר סרקומה היה השיעור הנמוך ביותר. במטופלים אשר נחשפו לכמותרפיה מסוג alkylating agent נמצא שיעור נמוך יותר של שליפת זרע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחקר זה הינו המחקר הגדול ביותר עד כה אשר בצע TESE-ICSI במטופלים לאחר כמותרפיה. שליפת זרע מוצלחת בוצעה ב-37% מהמטופלים. על כן, אמנם הקפאת זרע היא השיטה המומלצת לשימור פוריות במטופלים צעירים אשר עומדים לעבור כמותרפיה, TESE-ICSI הינה שיטה אפשרית ויעילה לאלה שלא שמרו זרע azoospermic לאחר הטיפול.

J Clin Oncol. March, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה