גנטיקה

גורמי סיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (J Natl Cancer Inst)

משניים מהמחקרים הגדולים ביותר להערכת סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (Triple Negative) עולה כי גורמי פוריות באופן ספציפי, הריון ולידות מרובות והשמנה והעדר פעילות גופנית מעלים את הסיכון למחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (כלומר, שלילי לקולטנים לאסטרוגן, לקולטנים לפרוגסטרון ול-HER2) מהווה 10-20% מכלל מקרי סרטן שד.

שני המחקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-155,000 נשים שלקחו חלק במחקר Womens’ Health Initiative. במדגם זה, 307 נשים אובחנו עם סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים לאחר מעקב של עד 8 שנים, ו-2610 אובחנו עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

במחקר הראשון, החוקרים מצאו כי בנשים שמנות עליה של 35% בסיכון לסרן שד שלילי לשלושת הסמנים, בהשוואה לנשים עם ערכי BMI בטווח התחתון; במחקר השני, בנשים שמעולם לא ילדו הסיכון למחלה היה נמוך ב-40%, בהשוואה לאלו לאחר לידה במועד. באופן מפתיע, מספר הלידות השפיע על הסיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים נשים שילדו 3 ילדים ומעלה היו בסיכון גבוה יותר מנשים שילדו לילד אחד (HR = 1.46).

החוקרים מצאו כי ישנם קשרים דומים מאוד בין השמנה והעדר פעילות גופנית ובין סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים ומחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן.

החוקרים כותבים כי ירידה של 40% בסיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים בנשים שמעולם לא ילדו אינה עולה בקנה אחד עם העדויות הנוכחיות בספרות הרפואית, אך מעטים בחנו את גורמי הסיכון למחלה זו. מחקר קודם מצא קשר מתון או העדר קשר בין לידות ובין הסיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים.

במחקר להערכת השמנה ופעילות גופנית מצאו החוקרים כי בנשים בקבוצת BMI הגבוהה ביותר חלה עליה של פי 1.35 בסיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון; מנגד, בנשים ברבעון התחתון תועדה עליה של פי 1.39 בסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון. בנשים בשליש העליון מבחינת פעילות גופנית הסיכון לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים היה נמוך יותר (HR=0.77) וכך גם הסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן (HR=0.85).

במחקר אודות גורמי פוריות, החוקרים מצאו קשר בין העדר לידות קודמות ובין סיכון מופחת לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (HR = 0.61) אך לצד עליה בסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן (HR = 1.35). למרות שתועד קשר בין מספר לידות ובין סיכון מוגבר לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים במחקר להערכת גורמי פוריות, תועד קשר שלילי עם הסיכון למחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן עם 3 לידות ומעלה, בהשוואה ללידה אחת.

J Natl Cancer Inst. Published online February 23, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה