גנטיקה

גזע ומשקל קשורים לשיעור ההצלחה של טיפולי פוריות (מתוך Fertility and Sterility)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Fertility and Sterility עולה כי הן נשים המשתייכות למיעוטים אתניים והן אלו המצויות במשקל עודף מראות שיעורי הצלחה פחות טובים בעקבות טיפולי פוריות.

במחקר בו נותחו קרוב ל-32 אלף פעולות לעידוד הפוריות שבוצעו במרפאות ברחבי ארצות הברית בשנת 2007, נמצא כי נשים הסובלות מהשמנת יתר היו בעלות סיכוי פחות טוב להרות וללדת בהשוואה לנשים רזות יותר. החוקרים מציינים כי נשים לבנות היוו 24,896 מבין המשתתפות.

עם זאת, ללא תלות במשקל, מצאו החוקרים כי נשים שחורות, היספאניות ואסיאתיות היו אף הן בעלות שיעורי הצלחה פחות גבוהים בהשוואה לנשים לבנות.

בסך הכל, 45% מהנשים הלבנות הרו, וזאת לעומת 43% מהנשים ההיספאניות, 38% מהנשים האסיאתיות ו-36% מהנשים האפרו-אמריקאיות.

יתרה מכך, החוקרים מציינים כי בקרב נשים אשר הרו ולא חוו הפלה טבעית ב-22 השבועות הראשונים להיריון, שיעורי הלידה היו נמוכים יותר בקרב בנות המיעוטים. בעוד ש-85% מהנשים הלבנות אשר לא חוו הפלה עד שבוע 22 להיריון אכן ילדו בסופו של דבר, הדבר היה נכון רק עבור כ-80% מהנשים האסיאתיות או ההיספאניות, ועבור 76% מהנשים השחורות.

משקל עודף הפחית את סיכויי ההצלחה של טיפולי הפוריות- אלו נכשלו בכ-20% יותר בקרב הנשים הסובלות ממשקל עודף.

לדברי החוקרים, לא זו בלבד שממצאיהם תומכים בראיות לפיהן עודף משקל עלול לפגום בסיכויי ההצלחה של טיפולי פוריות, כי אם גם תומכים במסקנות מחקרים קודמים אשר הראו כי בנות מיעוטים הינן בעלות סיכויי הצלחה נמוכים יותר בהשוואה לנשים לבנות. הם טוענים כי תוצאותיהם אלו מציעות כי ההבדלים במשקל הגוף אינם מסבירים בפני עצמם את ההבדל הבין-גזעי, כשם ששיערו חוקרים מסוימים.

החוקרים מוסיפים כי לא ברור עדיין מה גורם לפערים אלו. לדבריהם, באשר להבדלים בין הגזעים בשיעורי ההצלחה של טיפולי פוריות, הרי שהסבר אפשרי אחד עשוי להיות קשור בפיזור שומן הגוף. בהשוואה לנשים לבנות, הם מסבירים, בנשים שחורות ישנה נטייה לכך שחלק רב יותר ממשקלן העודף מרוכז בחצי הגוף העליון. בנוסף, נשים שחורות הינן בעלות סיכון מוגבר לפיברינואידים רחמיים, הקשורות אף הן לשיעורים נמוכים של היריונות ולידות.

בנוסף, מציעים החוקרים כי יתכן ויש תפקיד בהקשר זה לחסר ויטמין D, ששכיח יותר בקרב אנשים עם עור כהה בהשוואה לאנשים לבנים. הם מזכירים כי חסר ויטמין D נקשר לסיכון מוגבר לדלקת נרתיק חיידקית (bacterial vaginosis) המגבירה את הסיכון להתפתחות סיבוכי היריון.

לבסוף, טוענים החוקרים כי יש צורך בהמשך המחקר בתחום במטרה לבחון את הסיבות העומדות בבסיס הפערים בשיעורי ההריונות ולידות החי בעקבות טיפולים לעידוד הפוריות.

Fertil Steril 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה