גנטיקה

האם דמע בנשים מהווה סיגנל כימי המפחית חשק מיני בגברים? (מתוך Science)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר ישראלי חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Science עולה כי דמעות בנשים עשויות להכיל סיגנל כימי אשר מראה השפעה על החשק המיני בגברים. מאחורי המחקר עומדת קבוצתו של פרופ’ נועם סובל מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון וייצמן.

ממצאי המחקר, אשר בוחן את מקומן של דמעות בתקשורת הלא-מילולית, מציעים כי כימיקל המצוי בדמעות של נשים מביא לירידה ברמות הטסטוסטרון בגברים הנחשפים אליהן.

לדברי פרופ’ סובל, ישנן מספר מחלות אשר מטופלות באמצעות הורדת רמות הטסטוסטרון, אשר בראשן סרטן הערמונית. עם זאת, השיטות הקיימות להורדת רמות הטסטוסטרון כרוכות בתופעות לוואי, ולפיכך קיוותה קבוצתו כי השימוש בדמעות אנושיות עשוי להפחיתן.

במחקר הנוכחי, נתבקשו גברים להריח את דמעותיהן של נשים אשר בכו בעת צפייה בסרטים עצובים. בעוד שציפו החוקרים למצוא כי הדמעות תבאנה לעלייה בתחושת האמפתיה בגברים, נמצא כי השפעתן על קצב הלב והנשימה ועל רמות הטסטוסטרון ברוק מצביעה על ירידה בחשק המיני. כך עלה גם מסריקות Functional magnetic resonance imaging (fMRI) אשר בוצעו בגברים.

החוקרים מסבירים כי הסיגנל הכימי המצוי בדמעות הנשים, מעביר ככל הנראה מסר של חוסר התעניינות מצדן. לדבריהם, תקשורת הינה חיונית להישרדות, ובני האדם- ככל היונקים- נעזרים בחוש הריח שלהם על מנת לתקשר.

החוקרים מציינים כי בתחילה התכוונו לבדוק הן את דמעותיהן של נשים והן את אלו של גברים, ואולם גבר אחד בלבד נענה והתנדב להשתתף במחקר בעקבות המודעה שפורסמה בקמפוסים ברחבי הארץ ובה חיפשו נבדקים הסבורים כי הם יכולים לבכות בקלות יחסית.

Science 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה