גנטיקה

מתח בזמן ההיריון מעלה את הסיכון לאסתמה בצאצא (Am J Respir Crit Care Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי מתח אימהי במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצא.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון בבני אדם שהדגים קשר בין מתח רב במהלך ההיריון ובין דפוס שונה של ייצור ציטוקינים בדם טבורי בתגובה לגירויים סביבתיים שונים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין מתח אימהי ובין תגובת ציטוקינים של תאים מונונוקלארים בדם טבורי (CBMC Cord Blood Mononuclear Cell) בקרב 557 משפחות בבוסטון, בולטימור , מרילנד, ניו-יורק, סיינט לואיס, מיזורי וערים אחרות. לכל ילד הורה עם היסטוריה של אסתמה או אלרגיה.

מתח אימהי הוגדר לפי קושי כלכלי, מדד Difficult Life Circumstances, אלימות קהילתית, ו/או שכונה מלחיצה ומצב המגורים.

החוקרים הדגירוCBMC עם גירוי טבעי (ליפופוליסכרידים, Poly I:C, CpG, Peptidoglycan), גירוי אדפטיבי (טטנוס, קרדית אבק הבית, מקק), נגיף RSV, Phytohemagglutinin או מצע בלבד. בדיקות אנזימטיות שונות שימשו למדידת הציטוקינים. לאחר תקנון למאפיינים סוציו-דמוגרפים, הריונות קודמים, עונת לידה, אסתמה ושימוש אימהי בסטרואידים, עישון לפני הלידה ומשקל לידה בהתאם לגיל ההיריון, בחנו החוקרים את הקשר בין מתח במהלך ההיריון ותגובת ציטוקינים.

מבין אוכלוסיית המחקר, 71% נשים היו שחורות, 19% לטיניות, ל-69% הכנסה של פחות מ-15,000 דולרים. אימהות עם המתח המצטבר הגבוה ביותר היו מבוגרות יותר , עם סיכון מוגבר לאסתמה ולידת יילודים בעלי משקל לידה נמוך. דרגת מתח גבוהה לווה בעלייה בייצור Interleukin-8 לאחר גירוי מיקרוביאלי ועליה בייצור TNF-Alpha בעקבות גירוי מיקרוביאלי. זוהה קשר בין דרגת מתח גבוהה יותר ובין רמות Interleukin-13 גבוהות יותר לאחר גירוי קרדית אבק הבית.

דפוס הציטוקינים שזוהה בקבוצת האימהות בעלות דרגת מתח גבוהה , המהווים אינדיקציה לתפקוד מערכת החיסון של היילוד בלידה, עשוי לשמש כסמן לסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה ואלרגיה עם השנים.

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים מסכמים כי מתחים לפני הלידה מלווים בשינויים בתגובת מערכת החיסון , וכי שינוי תפקוד מערכת החיסון סביב הלידה עשוי להשפיע על התבטאות מחלות אלרגיות בילדים.

הממצאים תומכים בהשערה כי מתח פסיכולוגי מעורב בתפקוד מערכת החיסון של היילוד, השפעה זו מתחילה במהלך ההיריון. כאשר הילדים גדלים, ניתן יהיה להעריך את הביטוי של גורמים אלו במושגים של התפתחות אסתמה ואלרגיה.

Am J Respir Crit Care Med. Published online March 18, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה