גנטיקה

ההשפעה הגנטית על בעיות הימורים בנשים וגברים (מתוך Archives of General Psychiatry)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ


מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יוני 2010 של ה- Archives of General Psychiatry, עולה כי נמצא קשר בין השפעה גנטית ובין בעיות הימורים, וכי ההשפעה הגנטית הייתה דומה בקרב נשים וגברים. החוקרים מסבירים כי המונח בעיות הימורים (“Disordered Gambling“) מתייחס למגוון הפרעות הקשורות להימורים, כולל הימור פתולוגי והפרעות אחרות שאינן דורשות התערבות קלינית.


לדברי החוקרים, בשל התצפית כי הימור פתולוגי מופיע באופן משפחתי, עלו שאלות באשר להשפעה הגנטית והסביבתית על בעיות הימורים. הם מציינים מחקר קודם שנערך בנושא וכלל גברים בלבד, אשר מצא כי במקרי הימור פתולוגי משפחתי קיים להשפעה הגנטית תפקיד רב יותר לעומת ההשפעה הסביבתית.

זהו מחקר תאומים, אשר כלל 4,764 משתתפים בגיל 32-43 שנים מה- Australian Twin Registry Cohort II. המדגם כלל 1,875 זוגות תאומים מלאים, מהם 867 זוגות תאומים מונוזיגוטים ו-1,008 זוגות תאומים דיזיגוטים, וכן 1,014 משתתפים מזוגות תאומים לא-מלאים (בהם רק תאום אחד השתתף במחקר), מהם 304 תאומים מונוזיגוטים ו-710 תאומים דיזיגוטים. בסה”כ כלל המחקר 2,727 נשים ו-2,037 גברים.

החוקרים ערכו ראיונות טלפוניים עם המשתתפים על מנת להעריך את שכיחות ההימורים, תוך שימוש ב-DSM-IV להגדרת בעיות הימורים. על מנת להעריך את ההשפעה הסביבתית, שאלו החוקרים את המשתתפים באיזו תדירות חלקו 2 התאומים את אותם החברים ואת אותם הבגדים בגיל 6-13 שנים, האם הם למדו באותה הכיתה בבית הספר היסודי, והאם למדו באותם שיעורים בבית הספר התיכון. על מנת להעריך את ההשפעה הסביבתית בגיל המבוגר, שאלו החוקרים את המשתתפים באיזו תדירות הם נפגשו עם אחיהם או אחותם התאומים, ובאיזו תדירות הם שמרו על קשר באמצעות דואר, דואר אלקטרוני, פקס או טלפון.

מתוצאות המחקר עולה כי נוכחות בעיית הימורים אצל 2 תאומים הייתה שכיחה יותר בתאומים מונוזיגוטים לעומת תאומים דיזיגוטים. החוקרים מדווחים כי לא נמצא קשר בין סביבה דומה בילדות או קשר צמוד בבגרות בין התאומים, ובין הסיכוי לבעיות הימורים אצל 2 התאומים. כמו כן, לא נמצא הבדל איכותי או כמותי בבעיות ההימורים בין הנשים והגברים במחקר.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי לגנטיקה תפקיד חשוב בהתפתחות בעיות הימורים בנשים וגברים, וכי הגנים המובילים לרגישות רבה יותר לבעיות הימורים הם ככל הנראה דומים בין נשים וגברים.

החוקרים מסבירים כי במחקרים קודמים על הפרעות התמכרות אחרות נצפו תוצאות דומות, ומציינים כי תיתכן השפעה סביבתית משמעותית יותר בגיל צעיר יותר, דוגמת מתבגרים. לדבריהם, מחקרי אימוץ הם אפשרות טובה על מנת להפריד בין ההשפעה הגנטית והסביבתית, אך עד כה לא נערכו מחקרי אימוץ בנושא בעיות הימורים.

הם כותבים כי מחקרים מתחום הגנטיקה המולקולארית שנערכו בעיקר בגברים, איתרו מספר גנים חשודים הקשורים לבעיות הימורים ומעורבים במסלולי הדופמין. בין הגנים הם מציינים את משפחת ה-DRD המקודדת לרצפטורים לדופמין, ואת גן ה-DAT המקודד לנשא של דופמין.

לדברי מומחה מהתחום, בעיות הימורים ובכללן הימור פתולוגי הן הפרעות מורכבות, הקשורות לגורמים רבים. הוא ציין כי מחקרי תאומים הם חשובים על מנת להעריך את ההשפעה הגנטית והסביבתית על התפתחות ההפרעה.

Arch Gen Psychiatry. 2010;67:624-630

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה