גנטיקה

המאפיינים המולקולאריים של אסתמה חמורה בילדים (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל 2010 של ה-Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה כי לילדים עם אסתמה חמורה עשוי להיות פנוטיפ מולקולארי שונה מזה הקיים בילדים עם אסתמה בדרגה בינונית.

החוקרים כותבים כי בספרות קיים מידע רב על המאפיינים הקליניים והגורמים התורמים לאסתמה חמורה בילדים, אך עם זאת מאפייני התגובה הדלקתית של דרכי הנשימה התחתונות פחות מובנים. לפיכך, מטרת המחקר הייתה להעריך האם קיימים הבדלים בריכוז וסוגי הציטוקינים והכמוקינים משטיפות אלבאולריות (Bronchoalveolar Lavage , BAL) ומקרופאגים אלבאולרים בין ילדים עם אסתמה חמורה ואסתמה בדרגה בינונית.

המחקר כלל 53 ילדים חולי אסתמה, מהם 31 ילדים עם אסתמה חמורה, שעברו ברונכוסקופיה מסיבה קלינית, וכן 30 משתתפים מבוגרים-לא מעשנים. החוקרים בדקו ריכוזים של 23 ציטוקינים וכמוקינים בדגימות ה-BAL שנלקחו בעת ביצוע הברונכוסקופיה.

מתוצאות המחקר עולה כי בניתוח חד משתני לא נמצא הבדל בריכוזי הציטוקינים והכמוקינים של ילדים עם אסתמה חמורה, לעומת אסתמה בדרגה בינונית. עם זאת, בניתוח ליניארי (linear discriminant analyses) מצאו החוקרים הבדלים מובהקים בריכוזי IL-13, IL-6 בין ילדים עם אסתמה ובין קבוצת הביקורת. כמו כן, בילדים עם אסתמה חמורה נצפו ריכוזים גבוהים יותר של CXCL1, RANTES (CCL5), IL-12, IFN-gamma ו-IL-10.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי לילדים עם אסתמה חמורה יש פנוטיפ מולקולארי ספציפי של דרכי האוויר, שאינו מתאים לחלוקה המקובלת לדפוס מסוג TH1 או TH2. לדבריהם, שיפור באבחנת וסיווג ילדים עם אסתמה חמורה עשוי לסייע לפיתוח טיפולים מכוונים יותר.

J Allergy Clin Immunol. 2010 Apr;125(4):851-857

לידיעה ב-DocGuide

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה