גנטיקה

בדיקת תינוקות שנולדו בלידת עכוז לדיספלזיה של הירך בגיל שישה חודשים (מתוך כנס ה- American Association of Orthopaedic Surgeons)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- American Association of Orthopaedic Surgeons, עולה כי לידת עכוז הינה גורם הסיכון המרכזי לדיספלזיה של הירך (hip dysplasia), כאשר אותם תינוקות שנולדו בלידת עכוז עשויים להציג ממצאים תקינים בגיל שישה שבועות, אולם עלולים לפתח דיספלזיה התפתחותית של הירך בגיל שישה חודשים.

עפ”י החוקרים, בעבר היה נהוג לחשוב, כי אם בדיקת סונר של הירך בגיל שישה שבועות הייתה תקינה, הרי שלא היה צורך במעקב נוסף.  יחד עם זאת, כיום ידוע כי בחלק מן הילדים הללו עשויה להופיע בכל זאת דיספלזיה, ועל כן החוקרים ממליצים על הבאתם לבדיקה אורתופדית נוספת.

במחקר הנוכחי, נבדקו באופן רטרוספקטיבי 300 תינוקות שנולדו בלידת עכוז, והופנו להערכה אורתופדית, במהלך תקופה של 5 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי אצל 27% מהתינוקות נמצאה בדיקת סונר בלתי תקינה בגיל שישה שבועות, והם נזקקו לטיפול בצורת מיתקן בשם Pavlik harness.  אצל יתר התינוקות (73%) בוצעה בדיקת סונר שהייתה תקינה בגיל שישה שבועות, והם הובאו שנית להערכה קלינית והדמייתית בגיל ארבעה עד שישה חודשים.  מתוך קבוצה זו, ב- 29% נמצאה עדות לדיספלזיה והם טופלו ב Pavlik harness. מתוך הילדים שטופלו, אצל 62% נמצאו acetabular indices של לפחות שתי סטיות תקן מהממוצע המותאם לגיל, לעומת 26% בקרב הילדים שלא טופלו.

לטענת החוקרים, עפ”י המידע שנאסף מן המחקר עולה כי לידת עכוז מהווה את גורם הסיכון החשוב ביותר לדיספלזיה של הירך, ועל כן ממליצים בכל התינוקות שנולדו בלידת עכוז על מעקב כדלקמן בדיקה יסודית וזהירה בגיל הילוד, סונר בגיל שישה שבועות וצילומי רנטגן של האגן צידי (בתנוחת צפרדע) ובציר קדמי אחורי, בגיל ארבעה שישה חודשים. 

החוקרים מציינים כי התפתחות הירך בתינוק הינה תהליך דינמי.  חלק מהדיספלזיות אשר נראות בהדמיה, הינן קלות ועשויות להיפתר מעצמן, אולם לא כולן, וקשה לנבא את המהלך.  לאור הסיבוכים האורתופדיים כגון ארתריטיס וצורך בניתוחים בשלב מאוחר יותר, מעדיפים החוקרים לטפל בילדים בחודשי החיים הראשונים בעזרת מתקנים דוגמת ה- Pavlik harness.

מומחים מוסיפים כי תוצאות המחקר חשובות והתקבלו בזמן הנכון, היות וכעת יוכלו לעמוד על המשמר בכל הנוגע לתינוקות אשר מועדים לדיספלזיה של הירך.  לטענתם, עדיף לטפל באופן גורף יותר בשלב מוקדם, במחיר של טיפול בילדים שאולי לא היו נזקקים לטיפול, וכך להימנע ממצבים מורכבים וקשים יותר לפתרון בשלבים מאוחרים.

מתוך הכנס השנתי של ה- American Association of Orthopaedic Surgeons, שנערך במרץ 2010 בניו אורלינס, ארצות הברית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה