גנטיקה

האם לתרופות להפחתת רמות כולסטרול בדם תועלת בטיפול באסתמה? (מתוך הכנס השנתי של American Academy of Allergy, Asthma. and Immunology)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של American Academy of Allergy, Asthma. and Immunology עולה שוב כי לסטטינים, המשמשים להפחתת רמות כולסטרול בדם, תועלת שהיא מעבר להשפעתם הלבבית. לאחר שכבר הוכח כי הם מפחיתים את הסיכון ל-RA (Rheumatoid Arthritis), סוכרת, טרשת נפוצה וממאירות, החוקרים מדווחים כי סטטינים מקלים על הפרעות הנשימה בחולי אסתמה.

במחקר שכלל 70 משתתפים, החוקרים מצאו קשר בין טיפול בסטטינים ובין שיפור בתפקוד הריאתי.

החוקרים מדווחים כי הצורך בטיפול הצלה במשאפים, להקלה מהירה וקצרת-טווח בעת התלקחות התסמינים, היה נמוך יותר בזמן שהחולים טופלו בסטטינים, בהשוואה למצב כאשר לא נטלו את הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-21 מיליון אמריקאים סובלים מאסתמה. הדלקת עשויה להוביל לייצור עודף ריר והיצרות דרכי האוויר, והתוצאה היא הופעת תסמיני אסתמה, כולל קוצר נשימה, שיעול וצפצופים.

במחקרים מעבדתיים ובמחקרים בבעלי חיים, החוקרים הוכיחו כי סטטינים מפחיתים את התהליך הדלקתי בריאות.

לאור העובדה שעד שליש מחולי אסתמה סובלים בנוסף מערכי כולסטרול גבוהים בדם, או גורמי סיכון אחרים למחלה לבבית ושבץ, הדורשים טיפול בסטטינים, יש עניין מיוחד ברעיון לפיו סטטינים עשויים להקל על תסמיני אסתמה, ומומחים בתחום קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. עם זאת, לדבריהם אין מקום להמליץ על נטילת סטטינים בניסיון למנוע התקף אסתמה.

מחקרים שנערכו עד כה העלו תוצאות סותרות. חלק מהחוקרים קשר בין נטילת סטטינים ובין ירידה בשיעור הפניות לחדר מיון ואשפוזים על-רקע אסתמה, אך אחרים מצאו כי בחולי אסתמה הנוטלים סטטינים שכיחות גבוהה יותר של התקפי אסתמה, בהשוואה לאלו שלא נטלו סטטינים.

כאמור, המחקר הנוכחי כלל 70 חולים, בעיקר נשים, שקיבלו מרשם לטיפול ב-Lipitor או Zocor, שתיהן תרופות ממשפחת סטטינים.

חודשיים לפני התחלת הטיפול בסטטינים, המשתתפים נטלו טיפול הצלה במשאפים בממוצע, תשע פעמים בשבוע. שיעור זה ירד לחמש פעמים בשבוע בחודש הראשון והשני לאחר התחלת טיפול בסטטינים.

עם טיפול בסטטינים, במרבית החולים תועד שיפור בדרגת חומרת המחלה.

לאחר חודש טיפול בסטטינים, רק 14% מהחולים סווגו עם אסתמה עיקשת חמורה, זאת בהשוואה לשיעור של 17% טרם התחלת הטיפול בסטטינים. רק 44% מהחולים סבלו מאסתמה עיקשת בינונית, לעומת 55% מהחולים לפני התחלת הטיפול בסטטינים.

42% מהחולים סווגו עם אסתמה קלה, זאת בהשוואה ל-30% לפני התחלת הטיפול בסטטינים.

החוקרים מציינים בנוסף שיפור ביכולת השאיפה והנשיפה בחודשים לאחר התחלת הטיפול בסטטינים.

מינון סטטינים לא השפיע על התוצאות. החוקרים לא בחנו אם לתרופה מסוימת ממשפחת סטטינים השפעה פוטנטית יותר כנגד אסתמה.

American Academy of Allergy, Asthma & Immunology Annual Meeting 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה