גנטיקה

האם קיים קשר בין רמות גבוהות של חומצה פולית בהיריון ובין סיכון להתפתחות של אסתמה בילד? (מתוך כנס American Academy of Allergy, Asthma and Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) עולה כי ילדים לאמהות עם רמות גבוהות של חומצה פולית בפלסמה במהלך ההיריון עשוי להיות סיכון מוגבר להתפתחות של אסתמה עד גיל שלוש שנים. כך על פי מחקר שבוצע במדגם מתוך מאגר ה-Norwegian Mother and Child Cohort (NMCC). עם זאת, החוקרים מזהירים שאין בכוונתם לטעון כי יש לשנות בשלב זה את ההמלצות בדבר נטילת חומצה פולית בהיריון, אשר יעילה מאוד לשם מניעת מומים מולדים של הצינור העצבי.

החוקרים מסבירים כי נורבגיה מספקת הזדמנות ייחודית לבחון את השאלה של השפעות מזיקות אפשריות של צריכה מוגברת של חומצה פולית במהלך ההיריון, וזאת מאחר ואספקת המזון שם איננה מועשרת מלכתחילה בחומצה פולית. לדבריהם, המדובר באחד המקומות הבודדים בהם ניתן לפיכך לבחון האם הוספת החומצה הפולית לתזונה, שהינה מועילה באופן ברור מבחינת הורדת שיעור המומים המולדים, עשויה כביכול להיות גם בעלת השפעות שליליות מסוימות.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הראו באופן עקבי כי צריכת חומצה פולית סביב הכניסה להיריון מורידה את הסיכון להתפתחות מומים של ה-Neural tube בתינוקות, ממצא אשר הביא לשימוש המוגבר בתוספים אלו ולהעשרת מוצרי מזון בחומצה פולית בארצות הברית ומחוצה לה. עם זאת, מחר אשר התפרסם לאחרונה הראה כי העשרת המזון ברמה גבוהה של חומצה פולית וחומרים אחרים שהינם Methyl-donors בחיות ניסוי הרות (עכברים) הובילה לפנוטיפים של אסתמה אלרגית בצאצא, וזאת במנגנון של שינויים אפי-גנטיים.

במחקר נוסף אשר נערך לאחרונה על ידי אותה קבוצת חוקרים, נמצא קשר בין תוספי חומצה פולית המשמשים במהלך ההיריון המוקדם ובין סיכון מוגבר למחלה נשימתית בילדים עד גיל 18 חודשים.

עבור המחקר הנוכחי, בחנו החוקרים מידע אודות 507 אמהות ממאגר ה-NMCC המבוסס-אוכלוסייה אשר להן נמדדו רמות החומצה הפולית בפלסמה במהלך השליש השני של ההיריון, ואשר להן נולדו ילדים שפיתחו אסתמה עד גיל שלוש שנים. כמו כן, נמדדה רמת החומצה הפולית בפלסמה של 1,455 נשים הרות נוספות אשר להן נולדו ילדים שלא פיתחו אסתמה (כקבוצת ביקורת). כל הילדים נולדו בין החודשים יולי 2002 ויוני 2004. החוקרים מציינים כי גיל שלוש איננו ‘פנוטיפ מושלם’ בהקשר זה, מאחר ומוקדם מדי מכדי לאבחן אסתמה, ואולם זה היה גילם של הילדים בעת ביצוע המחקר.

החוקרים מצאו כי אמהות המצויות באחוזון ה-80 ומעלה של רמות החומצה הפולית ילדו ילדים עם סיכון מוגבר להתפתחות של אסתמה עד גיל שלוש שנים (Adjusted OR, 1.66; 95% CI = 1.16-2.37), בהשוואה לנשים באחוזון ה-20. בנוסף, נמצאה לדבריהם מגמה של עלייה ליניארית בין החמישונים (p = 0.007). ילדים לאמהות עם רמות חומצה פולית בין האחוזון ה-75 וה-95 היו בעלות OR של 1.34 (95% CI = 1.03-1.73), בעוד שאלו שאמהותיהם הראו רמות הגבוהות מאחוזון 95 הראו OR של 1.44 (95% CI = 1.08-1.93). במילים אחרות, ככל הרמת החומצה הפולית בדמה של האם הייתה גבוהה יותר, כך עלה גם הסיכון להתפתחות של אסתמה בילד, הם מסבירים.

לדברי החוקרים, בסך הכל הראה מחקרם זה השפעות קטנות בלבד, ואולם בפירוש אין להסיק ממנו כי נשים אינן צריכות ליטול חומצה פולית. לטענתם המחקר מעלה את האפשרות לפיה יתכן וכאוכלוסייה אנו מגיעים לריוויון של רמות החומצה הפולית. בנוסף, יתכן לדבריהם ויש בתוספי החומצה הפולית משום חרב פיפיות, כפי ששואלים חוקרים מסוימים שעבודותיהן בוחנות את שיעורי מחלת הסרטן. עם זאת, בשלב זה מדגישים החוקרים כי אין להסיק מדבריהם אלו כי הם מציעים לשקול מחדש את כמויות החומצה הפולית הנצרכות.

בהמשך מתעתדים החוקרים לעקוב אחר ילדים אלו עד לגיל בו ניתן לאבחן אסתמה במידה רבה יותר של בטחון, ואף עד גיל שבע שנים. הם מתארים כי קיבלו מימון להעריך את ההשפעות האפי-גנטיות של תוספי חומצה פולית. החוקרים מסבירים כי בנשים אלו, בכוונתם לבחון את ה-DNA של הדם הטבורי ולבדוק שמא תבניות המתילציה הן שונות בהתאם לרמות החומצה הפולית וסטטוס האסתמה בילד.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי ממצאי המחקר הנוכחי עומדים בקנה אחד עם אלו של מחקרים שבוצעו במודלים של בעלי חיים, ובהם הוצע כי חומצה פולית עשויה אולי להוביל לסיכון מוגבר להתפתחות של אסתמה בצאצא. עם זאת, הוא מדגיש כי יש לפרש את התוצאות עם מידה של זהירות. ראשית, הוא מזכיר כי לא ניתן לאבחן מחלת אסתמה בביטחה עד לגיל שש שנים, כך שיש צורך בהמשך המעקב אחר ילדים אלו. שנית, לא נמדדו במחקר הנוכחי סמנים אובייקטיבים כלשהם של אלרגיה. ושלישית, לא הוצע במחקר זה מנגנון. לצד כל זאת, טוען המומחה כי הממצאים הינם מעניינים מאוד.

המומחה שב ומדגיש כי יש לנקוט במידה רבה של זהירות בנושא זה, שהרי הנשים נוטלות חומצה פולית במטרה להגן על ילדה מפני ההתפתחות של מומים מולדים של הצינור העצבי, וחומצה פולית אכן יעילה מאוד לשם כך. לפיכך, יש להיות זהירים במיוחד לדבריו ולבחון את הסוגיה בקפדנות רבה בטרם ניתן לנסח המלצות כלשהן לשימוש בתכשירים אלו בכל הנוגע לשינוי או הפחתה ברמות החומצה הפולית הנדרשת בהיריון.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) שנערך במרץ 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה