גנטיקה

האם Latrepirdine משפרת את התפקוד הקוגניטיבי בחולים עם מחלת הנטינגטון? (מתוך Arch Neurol)

ממחקר חדש שפורסם ב-Archives of Neurology עולה כי Latrepirdine (Dimebon), תרופה שהוכחה כמשפרת את התוצאות בחולים עם מחלת אלצהיימר, עשויה להביא לתועלת דומה בחולים עם מחלת הנטינגטון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעיתים קרובות מתייחסים למחלת הנטינגטון כאל הפרעת בתנועה, אך מרכיבים חשובים נוספים במחלה כוללים את ההיבט הקוגניטיבי וההתנהגותי. זהו המחקר הראשון שהצביע על אפשרות לשיפור בתחומים אלו.

Latrepirdine מייצב ממבראנות מיטוכונדריאליות ומשפר את צמיחת האקסונים באופן דומה ל-Brain-derived Neurotrophic Factor. במחלת אלצהיימר, הוכח כי Latrepirdine מביא לשיפור מובהק בהשוואה לפלסבו, בתפקוד הקוגניטיבי, ההתנהגותי והתפקודי, לאחר 6 ו-12 חודשים.

מדגם המחקר כלל 91 חולים עם מחלת הנטינגטון בדרגה קלה-עד-בינונית, שגויסו מ-17 מרכזים בבריטניה וארה”ב. החולים חולקו באקראי לטיפול ב- Latrepirdine, במינון 20 מ”ג, שלוש פעמים ביום (n=46) או פלסבו (n=45) למשך 90 ימים.

היעד העיקרי היה סבילות הטיפול, שהוגדרה כיכולת החולים לסיים את המחקר תחת המינון התרופתי שניתן. היעד המשני היה השינוי במדד Unified Huntington’s Disease Rating Scale, מבחן מיני-מנטל והמדד הקוגניטיבי לפי Alzheimer Disease Assessment Scale .

87% מהמטופלים ב- Latrepirdine השלימו את המחקר, לעומת 82% ממטופלי פלסבו. שיעור תופעות הלוואי היה דומה בשתי הקבוצות (70% לעומת 80%, בהתאמה).

לאחר 90 ימים, Latrepirdine הביא לשיפור מובהק במדדי מבחן מיני-מנטל , בהשוואה למצב בתחילת המחקר (השפעת טיפול, 0.97 נקודות; 95% CI = 0.10-1.85,  p=0.03) בהשוואה להעדר כל שינוי בקבוצת הפלסבו. לא דווח על שינויים משמעותיים עם Latrepirdine בתוצאות מבחן מיני-מנטל או המדד הקוגניטיבי לפי Assessment Scale.

החוקרים טוענים כי לאור הממצאים יש לערוך מחקרים נוספים להערכת הטיפול ב- Latrepirdine בחולים עם מחלת הנטינגטון.

מחקרים קודמים הוכיחו כי Latrepirdine עשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי וכי הטיפול נסבל היטב, לכן התוצאות היו צפויות במידה מסוימת. השיפור במבחן מיני-מנטל היה מעט מפתיע, מאחר שמדד זה נחשב לכלי לא-רגישה להערכת התפקוד הקוגניטיבי. מנגד, לא תועד שיפור במבחנים קוגניטיביים להערכת מחלת הנטינגטון , אם כי ידוע שהם אינם מגיבים לשיפור קצר-טווח.

Arch Neurol. 2010;67:154-160

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה