גנטיקה

האם לתרופות סדטיביות ומשככות כאב יש השפעה על התפתחות ילודים לאחר ניתוח לבבי? (מתוך הכנס SCCM)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- Society of Critical Care Medicine (SCCM) 39th Critical Care Congress בינואר 2010, עולה כי לא נמצא קשר בין מתן תרופות סדטיביות ומשככות כאבים לילודים פני ולאחר ניתוח לבבי, ובין הפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל שנתיים, כולל איחור התפתחותי נפשי, מוטורי או שפתי.

החוקרים מציינים כי מודלים בחיות הדגימו שלתרופות הרדמה עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות המוח, אך לא ברור האם הדבר תקף בבני אדם, ומוסיפים כי זהו המחקר הראשון שנערך לבדיקת קשר זה בילודים בשלים העוברים ניתוח לבבי.

זהו מחקר רטרוספקטיבי, שכלל 95 ילודים שעברו ניתוח לב פתוח בשנים 2003-2006 ושרדו. החוקרים בדקו אילו תרופות קיבלו הילודים, כולל אופיואידים, בנזודיאזפינים, Ketamine וכלוראל-הידראט, וכן את משך הטיפול. לאחר מכן ערכו החוקרים תקנון למשתנים שונים, כולל ההפרעה הלבבית, חומרת המחלה לפני ולאחר הניתוח וכן גורמים תוך-ניתוחיים, על מנת לבחון את הקשר בין החשיפה לתרופות אלו ובין הפרעות התפתחותיות בגיל שנתיים. המדדים הנוירו-התפתחותיים שנבדקו כללו את ה- Adaptive Behavior Assessment System (ABAS) General Adaptive Composite score, הציון ה-ABAS המוטורי, מדדי איחור נפשי ומוטורי ע”פ ה- Bayley Scale of Infant Development (BSID) (ציון < 70) ואיחור באוצר המילים ע”פ ה-BSID (ציון < אחוזון 15). 

מתוצאות המחקר עולה כי לא נמצא קשר בין התרופות שנבדקו ובין איחור נוירו-התפתחותי כלשהו בגיל שנתיים. לדברי החוקרים, מודלים בחיות מתאימים יותר לפגים, בעוד שאוכלוסיית המחקר כללה ילודים בשלים. הם מסבירים כי תרופות סדטיביות ומשככות כאבים הן הכרחיות בילדים העוברים ניתוח, ועל כן תוצאות המחקר מעודדות. כעת מתכננים החוקרים להמשיך במעקב אחר משתתפי המחקר, על מנת לבדוק את המצב הנוירו-התפתחותי שלהם בגיל 5 שנים. 

מומחה שהשתתף בכנס הסכים כי מדובר במחקר הראשון שבדק את ההשפעה של מתן תרופות סדטיביות ומשככות כאבים על התפתחות הילדים, וציין כי תוצאות המחקר חשובות, שכן לא הודגמו לתרופות השפעות שליליות בילדים. הוא הוסיף כי לא מדובר במחקר עם מדגם משתתפים גדול, אך הסביר כי קיים קושי בביצוע מחקר הכולל אוכלוסיית ילודים ודורש מעקב ארוך טווח.

מתוך הכנס Society of Critical Care Medicine (SCCM) 39th Critical Care Congress.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה