גנטיקה

ה-USPSTF ממליץ על סקירת ילדים בגילאי 6 עד 18 שנים להשמנת יתר (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

המלצות חדשות מטעם ה- US Preventive Services Task Force (USPSTF)אשר פורסמו בגיליון פברואר של ירחון Pediatrics קוראות לקלינאים לסקור ילדים בגילאי 6 עד 18 שנים להשמנת יתר ולהפנותם בעת הצורך לתוכניות לשיפור משקל הגוף, וזאת בהתבסס על הנחיות נסמכות-ראיות. ההצהרה, שהינה למעשה עדכון של הצהרת ה-USPSTF משנת 2005 ביחס לבדיקות סקר למשקל עודף בילדים ומתבגרים, מלווה בסקירת ספרות תומכת ובמאמר מערכת בנושא.

המומחים מציינים כי מאז שנות השבעים של המאה הקודמת, השמנת יתר בילדים ובמתבגרים עלתה פי 3 עד פי 6. כ-12-18% מילדים בגילאי שנתיים עד 19 שנים סובלים מהשמנת יתר (המוגדרת כמדד מסת גוף הספציפי ומין ולגיל המצוי באחוזון ה-95 ומעלה). בעבר, מצא ה-USPSTF די ראיות התומכות בכך שמדד מסת הגוף (ה-BMI) הינו מדד טוב לזיהוי של ילדים ומתבגרים עם משקל עודף.

ה-USPSTF העריך את הראיות הקיימות באשר ליעילות של תוכניות התערבותיות לטיפול במשקל בילדים שהינן ישימות גם במסגרת הרפואה הראשונית או שניתן להפנות את המטופלים אליהן ממרפאות אלו. בנוסף, נבדקו הראיות ביחס להיקף הסיכונים האפשריים של טיפולים אלו בקרב ילדים ומתבגרים.

הראיות האמורות הובילו את מומחי ה-USPSTF לנסח המלצה בדרגת ראיות B לפיה על הקלינאים לסקור ילדים בני שש שנים ומעלה להשמנת יתר ולספק לילדים שמנים ייעוץ והכוונה אינטנסיביים והתערבויות התנהגותיות המיועדות לשפר את משקל הגוף, או להפנותם לייעוץ או לתוכניות התערבותיות שכאלו.

במהלך ביקורים של בריאותם הכללית, נמדדים בצורה רוטינית הגובה והמשקל של הילדים, באופן שמאפשר חישוב של מדד מסת הגוף (BMI). בהתבסס על סקירתם של עשרים מחקרים קליניים שבחנו התערבויות התנהגותיות ותרופתיות להשמנת יתר, הסיקו המומחים כי הראיות הינן מספקות לכך שהתערבויות מקיפות, באינטנסיביות בינונית-גבוהה, עשויות לשפר בצורה משמעותית את ה-BMI בילדים.

המומחים מוסיפים כי במהלך השנים האחרונות, המחקר בנושא הטיפול בהשמנת יתר בילדים ובמתבגרים השתפר הן איכותית והן כמותית. לדבריהם, על אף פערים משמעותיים, המחקר הקיים תומך לכל הפחות בתועלת קצרת הטווח של תוכניות התערבות התנהגותיות באינטנסיביות בינונית עד גבוהה באוכלוסייה זו.

המומחים מציינים כי תוכניות התערבות באינטנסיביות בינונית עד גבוהה פירושן תוכניות בהן נדרשות למעלה מ-25 שעות של מפגש עם הילד ו/או עם משפחתו במהלך תקופה של שישה חודשים. תוכניות התערבות באינטנסיביות נמוכה לא נקשרו לשיפור משמעותי במצב המשקל של הילדים.

לטענת המומחים, יש צורך בשלושה מרכיבים הנדרשים לתוכנית מקיפה ויעילה, והם ייעוץ בנוגע לתזונה בריאה ו/או ירידה במשקל; ייעוץ בנוגע להמלצות על פעילות גופנית או תוכנית של פעילות גופנית; ושיטות טיפול התנהגותיות הכוללות קביעת יעדים וניטור עצמי.

משפחות אשר מבקשות טיפול לילדים הסובלים מהשמנת יתר צריכות לפיכך לשקול תוכניות מקיפות שמיועדות להשיג שליטה במשקל באמצעות בחירה בריאה של מוצרי מזון, פעילות גופנית ובניית כישורים התנהגותיים, מציעים המומחים.

בנוסף, מסיקים החוקרים כי הראיות הינן מספקות על מנת לתמוך בכך שהסיכונים של תוכניות התערבות התנהגותיות הם קטנים בלבד, וכי ישנה מידה של ודאות לפיה התועלת הכוללת הינה בינונית לסקירתם של ילדים בגילאי שש שנים לפחות ולהפנייתם לתוכניות באינטנסיביות בינונית עד גבוהה שמטרתן שיפור משקל הגוף. ה-USPSTF לא מצא די ראיות על מנת לתמוך בסקירת ילדים מתחת לגיל 6 שנים.

על אף שהתערבויות המשלבות טיפול תרופתי (Sibutramine או Orlistat) עם התערבויות התנהגותיות נקשרו בשיפור צנוע וקצר טווח במצב משקלם של ילדים בגיל 12 שנים לפחות, לא קיים מידע ארוך טווח אודות השמירה של המשקל המשופר לאחר הפסקת התרופות. היקף הנזק של טיפולים אלו בילדים לא ניתן היה להערכה בודאות, אולם תופעות לוואי מוכרות כוללות קצב לב מוגבר, לחץ דם מוגבר ותופעות לוואי של מערכת העיכול.

לטענת המומחים, אזורים המצריכים את המשך המחקר בתחום כוללים התערבויות לקביעת המרכיבים הספציפיים המועילים מתוך תוכניות ההתערבות. כמו כן, נדרש מעקב ארוך יותר אשר הנבדקים בתוכניות התערבותיות או במחקרים של טיפול משולב על מנת לאשר את השמירה על הישגי הטיפול ועל מנת להעריך את הסיכונים והנזקים של הטיפול לטווח הארוך. יש צורך לדבריהם במחקר של התערבויות יעילות יותר הניתנות ליישום בקלות רבה יותר במסגרת המרפאות תוך שיתוף אנשי מקצועות הבריאות.

בנוסף, נדרש מחקר נוסף לטענת המומחים המתייחס לטיפול במשקל בילדים ומתבגרים המשתייכים לקבוצות מיעוט באוכלוסייה, תוכניות התערבות התנהגותיות בילדים קטנים יותר (מתחת לגיל 5 שנים) ותוכניות התנהגותיות בילדים הסובלים ממשקל עודף אולם לא מהשמנת יתר.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, מזכירה מומחית בתחום כי ה-American Academy of Pediatrics תומכת בהמלצות ה-USPSTF אולם ממליצה בנוסף על סקירה שגרתית של ילדים מגיל שנתיים להשמנת יתר.

לדברי המומחית, ההכרה בכך שסקירת ילדים אלו הינה הצעד הראשון בהערכת הנבדק ובייעוץ בנוגע למניעה של השמנת יתר ולטיפול בה צריכה להיות חלק אינטגרלי מהעשייה הקלינית מעתה. היא מוסיפה כי העבודה יחד עם המשפחות לשם סקירה להרגלים בסיכון גבוה הקשורים לתזונה ולפעילות העשויים לתרום להשמנת יתר בגיל הילדות המוקדמת צריכה להוות חלק ממשימה זו. עם זאת, היא טוענת כי הדו”ח הנוכחי מטעם ה-USPSTF הינו משמעותי בכך שמספק את הראיות לפיהן הטיפול בהשמנת יתר צריך עשוי להיות מועיל ולהימשך מעבר להתערבות המיידית, ובכך שרופאי הילדים- במסגרת מודל הרפואה הביתית התומך בטיפול מולטי-דיציפלינארי עם תמיכה מספקת באימון ובעידוד הרגלים חיוביים- עשויים להשיג מניעה וטיפול מוצלחים בהשמנת יתר עבור המשפחות והילדים המטופלים בידיהם.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה