גנטיקה

סיפור משפחתי של סוכרת מעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית (מתוך American Journal of Obstetrics and Gynecology)

מחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של American Journal of Obstetrics and Gynecology מאשר כי היסטוריה משפחתית של סוכרת מעלה את הסיכון של אישה לפתח סוכרת הריונית.

לדברי החוקרים, נוכחות אח/אחות עם סוכרת מביאה לעליה גדולה יותר בסיכון לסוכרת הריונית, מנוכחות הורה אחד או אף שני הורים החולים במחלה.  הם מסבירים כי ידוע היטב כי סיפור משפחתי מעלה את הנטייה להתפתחות סוכרת מסוג 2, אך לא ידוע רבות אודות אופן ההשפעה של סיפור משפחתי על הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים עקבו אחר 4,566 נשים שלקחו חלק במחקר National Health and Nutrition Examination Study, לכולן לפחות ילד אחד. 97% מעולם לא אובחנו כחולות סוכרת, כ-1% אובחנו עם סוכרת הריונית בלבד ו-2% אובחנו עם סוכרת מסוג 2.

נוכחות הורה חולה סוכרת הביאה לעליה דומה בסיכון לסוכרת או סוכרת הריונית. עם זאת, בעוד שנוכחות שני הורים חולי סוכרת הביאה לעליה של פי 8 בסיכון לסוכרת, היא הובילה לעליה של פי שתיים בלבד בסיכון לסוכרת הריונית.

מצד שני, נוכחות אח או אחות חולי סוכרת הביאה לעליה של למעלה מפי שבע בסיכון לסוכרת הריונית, עם עליה קלה בלבד בסיכון לסוכרת מסוג 2.

כאשר החוקרים תקננו לגורמים מוקדמים במהלך החיים, דוגמת השכלה ועוני, הסיכון הקשור בנוכחות אח/אחות חולי סוכרת למעשה גדל. ייתכן כי היסטוריה של אח/אחות עם סוכרת בלבד, היא גורם סיכון חשוב יותר מכפי שתועד בעבר.

מהממצאים עולה כי לסוכרת הריונית דפוס הורשה שונה מזה של סוכרת מסוג 2, הקשורה באופן הדוק עם נוכחות עודף-משקל או השמנת-יתר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Obstet Gynecol 2009;201:576e1-6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה