גנטיקה

Bevacizumab (אווסטין) בשילוב כמותרפיה בקו טיפול שני בסרטן שד משפרת משך זמן ללא התקדמות מחלה ושיעורי תגובה (מתוך סימפוזיון הסרטן בסן אנטוניו)

במחקר ה-RIBBON2 אשר הוצג לאחרונה בכנס השנתי לסרטן השד שהתקיים בסן אנטוניו ארה”ב דווח כי התרופה הביולוגית  אווסטין נמצאה יעילה יותר גם כקו טיפול שני, בשילוב עם כימותרפיה בהשוואה לכימותרפיה בלבד.

נתוני המחקר הראו שיפור של 28% בשיעור ההישרדות ללא התקדמות המחלה (PFS) בחולות סרטן שד מתקדם מסוג HER2 שלילי, אשר טופלו בכימותרפיה בקו ראשון.

הטיפול באווסטין + כימו האריך את הזמן החציוני עד להתקדמות המחלה ל-7.2 חודשים, לעומת נשים שטופלו בכימותרפיה בלבד (5.1 חודשים).

כידוע, היעילות הקלינית של אווסטין בסרטן שד כבר הוכחה בעבר והוא כבר נמצא היום בשימוש לטיפול בחולות עם סרטן שד גרורתי שלא טופלו בעבר (טיפול בקו ראשון).

במחקר RIBBON2 השתתפו 684 מטופלות שחולקו לטיפול בשילוב של אווסטין + כימו, ולכימו + פלצבו. בחירת סוג הכימותרפיה נעשתה ע”י הרופא המטפל. (נעשה שימוש ב-4 תרופות כימותרפיות). מעניין לציין שבתת הקבוצה של אווסטין + vinorelbine לעומת vinorelbine + פלצבו, התוצאות של השילוב עם אווסטין היו טובות פחות מתוצאות ה- vinorelbineבלבד, אך מדובר בתת קבוצה קטנה יחסית של 76 חולים בלבד.

הסיכון היחסי לחזרת המחלה תחת טיפול בשילוב עם אווסטין היה קטן יותר ב-22% (ה-HR=0.78).

שיעורי התגובה לטיפול (ORR) היו גבוהים יותר בקבוצת האווסטין והגיעו ל-39.5% לעומת 29.6% בקבוצת הכמותרפיה, פער שהיה מובהק סטטיסטי.

נצפתה גם מגמה של שיפור בהשרדות הכוללת (OS) :חציון של 18 חודש לעומת 16.4 חודשים בכימותרפיה בלבד, אך ללא מובהקות סטטיסטית.

שיעור תופעות הלוואי בקבוצת האווסטין היה גבוה יותר, כולל תופעות לוואי שהובילו להפסקת הטיפול (13% לעומת 7%) .

החוקרים מסכמים כי המחקר השיג את יעדי הקצה המרכזיים שלו שהוכיחו שיפור מובהק ב-PFS בטיפול משולב של אווסטין עם כל סוגי הכימותרפיה (עם היוצא מן הכלל של vinorelbine).

תוצאות אלה נתמכו בנתוני התגובה הטובים יותר כאשר נתוני ההשרדות הכוללת הם עדיין ראשוניים בלבד ודורשים המשך מעקב.

לאתר הכנס

בהודעה לעתונות שמפרסמת רוש, יצרנית ומשווקת האווסטין מצויין ש:

סרטן שד גרורתי יכול להופיע בנשים שמעולם לא עברו ממוגרפיות ומגיעות לרופא בשלב  בו המחלה התפשטה לאיברים מרוחקים; או אצל נשים שלקו בעבר בסרטן השד, עברו טיפול להרחקת הגידול, אך למרות זאת המחלה חזרה כעבור מספר חודשים או שנים כמחלה גרורתית באיברים נוספים.

הרופאים מתייחסים לטיפול בסרטן שד גרורתי כאל טיפול במחלה כרונית- משמע,  שאין דרך לגרום להחלמה מלאה של החולה אך יש דרכים להשיג הארכת חיים ושיפור, או מניעת הסימפטומים של המחלה.

כמו כן , החברה מוסיפה מידע אודות אווסטין: הטיפול ב”אווסטין”  בנוסף לכימותרפיה מעניק תקופה ארוכה של חיים ללא התקדמות המחלה (PFS), ,מכפיל את שיעורי התגובה לטיפול ומהווה מרכיב חשוב במיוחד בטיפול בחולות ללא ביטוי של הגן הסרטני 2 HER- בשד או בגרורות. 

הטיפול ניתן במשולב עם כימותרפיה – בעוד שכימותרפיה הורסת את הגידול עצמו הרי ה”אווסטין” פוגע וחוסם את כלי הדם המזינים את הגידול וע”י כך ניתן להשיג הקטנה ואפילו הרס מוחלט והיעלמות של הגידול הסרטני במקרים מסוימים. כפועל יוצא להשגת הנסיגה של הגידול מושגת במקביל הקלה בתלונות ובסימפטומים של החולה ושיפור באיכות חייה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה