גנטיקה

השימוש בתכשירים צמחיים בקרב נשים הרות (מתוך American Journal of Obstetrics and Gynecology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של הירחון American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי השימוש בתכשירים צמחיים לקראת ובמהלך תקופת ההיריון הינו שכיח בקרב נשים אמריקאיות. עם זאת, מאחר וידוע כה מעט אודות ההשפעות של תכשירים אלו על העובר המתפתח, טוענים החוקרים כי על הרופאים לייעץ למטופלותיהם לנקוט במידה של זהירות ולהימנע מהשימוש בהם.

החוקרים מסבירים כי השימוש בתכשירים צמחיים סביב ההיריון מעלה חששות מסוימות, וזאת במיוחד משום שתכשירים צמחיים רבים משווקים באופן ספציפי עבור תסמינים אשר מופיעים לעיתים שכיחות בהיריון, כגון בחילה והקאות. חשוב מכך, לצד היעדר הידע הקיים היום אודות הסיכונים האפשריים לאישה ההרה, הרי שקיימת בורות גדולה אף יותר לדבריהם בכל הנוגע להשפעותיהם האפשריות של תכשירים אלו על בטיחות העובר המתפתח.

לפיכך, ביקשו החוקרים להעריך את ההימצאות ואת תבניות השימוש בתכשירים צמחיים בקרב נשים אמריקאיות לקראת ובמהלך ההיריון. לשם כך, עשו שימוש במידע ממאגר ה-National Birth Defects Prevention Study, מחקר מקרה-ביקורת מבוסס-אוכלוסיה הנמשך כיום, ובו כלולים תינוקות עם מומים מולדים מבניים רציניים וכן תינוקות ללא מומים כאלו (כקבוצת ביקורת), מתוך 10 מרכזים רפואיים ברחבי ארה”ב. בניתוח הנוכחי נכללו 4,239 נשים אשר ילדו תינוקות ללא מומים מולדים רציניים בין השנים 1998 ו-2004.

החוקרים ביצעו ראיון טלפוני בסיוע מחשב על מנת לאסוף מידע מהאמהות בנוגע לחשיפה לחומרים שונים במהלך שלושת החודשים שקדמו להיריון ובמהלך ההיריון עד ללידה. הנשים נשאלו אם עשו שימוש בתכשירים צמחיים או עממיים (מסורתיים) על מנת לטפל במצבים רפואיים שונים, על מנת לרדת במשקל או על מנת לשמור על הבריאות.

החוקרים מציינים כי 462 נשים (10.9%) דיווחו על שימוש בתכשיר צמחי במהלך שלושת החודשים שקדמו להיריון או במהלכו. במהלך ההיריון, ההימצאות הכוללת עמדה על 9.4% והייתה הגבוהה ביותר במהלך השליש הראשון (6.9%). בנוסף, מספר נכבד מהנשים דיווחו על נטילת תכשירים צמחיים במהלך השליש השני (5.1%) והשליש השלישי (5.2%) להיריון.

השימוש בתכשירים צמחיים עלה עם הגיל, עם הימצאות גבוהה יותר הקשורה בגיל למעלה מ-30 שנה. כמו כן, היה השימוש בתכשירים אלו גבוהה ביותר בקרב נשים עם השכלה על-תיכונית ובכאלו עם הכנסה משפחתית של 20 אלף דולר לשנה ומעלה.

החוקרים מוסיפים כי התכשירים הצמחיים אשר היו בשימוש הנרחב ביותר בשלבים המוקדמים של ההיריון היו ג’ינג’ר- אשר מאמינים כי מסייע בהקלת בחילה והקאות- ואפדרה. מאוחר יותר במהלך ההיריון התכשירים השכיחים היו תה צמחי וקמומיל. תכשירים צמחיים נוספים אשר היו נפוצים בשימוש היו תמצית חמוציות, עלי פטל, מנטה או נענע חריפה (Peppermint), וכן שמן נר הלילה.

לדברי החוקרים, העובדה כי השימוש בתכשירים צמחיים היה הגבוה ביותר במהלך השליש הראשון להיריון מעלה חששות אודות בטיחות העובר, מאחר והמדובר בתקופה קריטית להתפתחות איבריו. הם מציינים בנוסף כי ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי הוריד את התכשיר אפדרה מן המדפים בחודש אפריל 2004 בעקבות חששות לגבי השפעותיו הקרדיווסקולאריות לרבות לחץ דם גבוה יותר והפרעות קצב במבוגרים, השפעות אשר לטענתם עלולות להיות בעלות השלכות לעובר.

בין מגבלות המחקר, מציינים החוקרים כי איסוף המידע אודות חשיפת האמהות לתכשירים היה באמצעות דיווח-עצמי. מגבלה נוספת הינו מועד הראיון הטלפוני אשר נבדל בין הנשים שנכללו במחקר, כאשר כחמישית מהן רואיינו בין 12-24 חודשים לאחר תאריך הלידה המשוער. הבדלים אלו עלולים היו להוביל לסיווג שגוי של חשיפה או להיעדר סגוליות בעת הגדרת החשיפה של הנשים, מאחר והראיונות הסתמכו על זכרונן של הנשים אודות חשיפות שונות עד לשלוש שנים מוקדם יותר.

לטענת החוקרים, הכרת ההשפעות של תכשירים צמחיים על העובר הינה מוגבלת במידה ניכרת. כמו כן, קשה לדבריהם לקבוע את מרכיביהם עם מידה של מהימנות וזאת בשל מבנה תעשיית התכשירים הצמחיים, אשר עשויה שלא לדייק בתווית המוצר או לשנות את מרכיביו. לבסוף, על אף השימוש הנרחב בתכשירים צמחיים, נשים הרות רבות העושות שימוש בהם אינן מספרות על כך לרופאיהן.

לפיכך, חיוני לדברי החוקרים כי ייחקרו הסיכונים והבטיחות היחסית תכשירים צמחיים בהיריון, וכי ייאסף מידע רב יותר אודות הסיכונים לעובר הכרוכים בשימוש בהם. עד אז, הם מציעים כי אנשי הצוות הרפואי ישאלו את המטופלות אודות השימוש שלהן במוצרים צמחיים באופן רוטיני ולא-שיפוטי, וכן ייעצו להן כי עובדת היותו של חומר זה או אחר ממקור צמחי אין פירושה בהכרח כי הוא בטוח עבור העובר המתפתח.

בנוסף, מציעים החוקרים כי על הרופאים לייעץ למטופלותיהם לנקוט במידה של זהירות ביחס לשימוש במוצרים אלו במהלך וסביב ההיריון, מאחר וידוע מעט בלבד אודות הסיכונים האפשריים הכרוכים בהם.

Am J Obstet Gynecol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה