גנטיקה

הקשר בין פנוטיפים שונים של PCOS ובין שיעור הסיבוכים בהיריון (מתוך Fertility and Sterility)

חוקרים מאיטליה מדווחים במהדורת 10 בדצמבר של Fertility and Sterility על קשר בין פנוטיפים מסוימים של תסמונת PCOS (Polycystic Ovary Syndrome) ובין עליה משמעותית בסיכון לסיבוכים מילדותיים ונאונטליים.

לדברי החוקרים, לממצאים ודאי יהיו השלכות קליניות. הם קוראים להתייחס לנשים הרות עם מאפיינים או פנוטיפים מסוימים של PCOS כאל נשים בסיכון לסיבוכים, ולנקוט בגישה אגרסיבית יותר באבחנה ובטיפול.

מדגם המחקר כלל 93 נשים בהיריון ראשון עם PCOS ו-69 נשים בריאות בהיריון ראשון.

הנשים עם PCOS חולקו לארבעה פנוטיפים, על-בסיס קריטריונים משנת 2003 להגדרת התסמונת:


  • Full Blown PCOS תמונה מלאה של PCOS, כולל היפראנדרוגניזם, הפרעה בביוץ (Oligoanovulation) ושחלות פוליציסטיות בבדיקת אולטרה-סאונד (14 נשים).

  • Non-Polycystic Ovary PCOS תסמונת ללא שחלות פוליציסטיות, הכוללת היפראנדרוגניזם והפרעה בביוץ (Oligoanovulation) (7 נשים).

  • Non-Hyperandrogenic PCOS תסמונת ללא היפראנדרוגניזם, הכוללת הפרעה בביוץ (Oligoanovulation) ושחלות פוליציסטיות (67 נשים).

  • Ovulatory PCOS תסמונת עם ביוץ תקין, הכוללת היפראנדרוגניזם ושחלות פוליציסטיות (5 נשים).

שיעור הסיבוכים המיילדותיים או נאונטליים עמד על 39.8% בקרב נשים עם  PCOS (37 מבין 93 נשים), זאת בהשוואה לשיעור של 11.6% (8 מבין 69 נשים) בקבוצת הביקורת (p=0.0001). הסיכון היחסי לסיבוכים עמד על 1.7 בקרב נשים עם PCOS. הסיבוכים כוללים הפלה, גודל עובר אבנורמלי לגיל היריון, לידה מוקדמת או לידה בניתוח קיסרי וסוכרת היריונית.

כאשר החוקרים ניתחו את הממצאים לפי הפנוטיפ, שיעור הסיבוכים עמד על 93% עם תמונה מלאה של PCOS (סיכון יחסי של 1.93), 86% עם PCOS ללא שחלות פוליציסטיות (סיכון יחסי של 2.23), 60% עם PCOS ללא-היפראנדרוגניזם (סיכון יחסי של 0.54) ו-22.4% עם PCOS ללא הפרעת ביוץ (סיכון יחסי של 0.48).

שיעור הסיבוכים היה נמוך משמעותית בנשים עם PCOS ללא הפרעת ביוץ (Ovulatory PCOS) (22%; סיכון יחסי של 0.48), בהשוואה לנשים עם PCOS עם הפרעות ביוץ (Oligoanovulation) (85%, סיכון יחסי של 1.57).

החוקרים מציינים כי המנגנונים בבסיס ההבדל בתוצאות בין הפנוטיפים אינם מובנים לחלוטין, אך ייתכן כי היפראנדרוגניזם וההפרעה ברגישות/עמידות לאינסולין, משפיעים על החדירה הראשונית של הטרופובלסטים ועל התהוות השלייה.

Fertil Steril 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה