גנטיקה

תכשיר מכוון-מטרה חדש עשוי לסייע בצמצום גודל הגידול בסרטן שד גרורתי (מתוך כנס San Antonio Breast Cancer Symposium)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס San Antonio Breast Cancer Symposium עולה כי תרופה מכוונת-מטרה חדשה הוכחה כמצמצמת את גודל הגידולים בקרב נשים הסובלות מסרטן שד גרורתי, וזאת לאחר כישלון של שבע תרופות אחרות בממוצע, לרבות Herceptin. התרופה, המכונה T-DM1, משלבת את התכשיר Herceptin עם תכשיר כמותרפי פוטנטי, כך שזה הראשון נקשר אל תאי הסרטן וזה האחרון הורג אותם.

החוקרים מסבירים כי נצפתה ירידה בגודל הגידולים בשליש מהנשים עם סרטן שד גרורתי אשר נטלו T-DM1, וכי ב-12% נוספים הפסיקה גדילת הגידול למשך שישה חודשים לכל הפחות. לדבריהם, הנשים נותרו ללא סרטן למשך שבעה חודשים בממוצע. נציין, כי המחקר מומן בידי חברת התרופות אשר מייצרת את התרופה.

לדברי החוקרים, כל הנשים שנכללו במחקר, אשר סבלו מסרטן שד למשך שלוש שנים בממוצע, כבר הראו גרורות או התפשטות של המחלה לאזורים נוספים בגוף. הן טופלו קודם לכן בשבעה תכשירים אחרים בממוצע, לרבות Herceptin, Tykerb ו-Xeloda, וכשלו. זהו המחקר הראשון אשר מתמקד בנשים אשר נכשלו על טיפולים רבים כל כך קודם לכן, הם טוענים. החוקרים סבורים כי תוצאותיהם אלו הן שוות ערך לתוצאות הטובות ביותר להן ניתן לצפות באוכלוסיית חולים עם מחלה כה רפרקטורית לטיפול.

החוקרים מציינים כי כ-20% מהחולים עם סרטן השד מראים מחלה חיובית ל-HER2, רצפטור אליו נקשר נוגדן ה-Herceptin ונחסם על ידו. עם זאת, סרטן שד גרורתי נעשה בסופו של דבר עמיד בפני תכשיר זה, הם מוסיפים, ולפיכך ממשיך החיפוש אחר תרופות חדשות אשר מכוונות כנגד רצפטור HER2.

התכשיר T-DM1 מכיל שילוב של Trastuzumab (Herceptin) וכמותרפיה ותיקה בשם Maytansine אשר נזנחה לפני כמה עשורים כשנתגלתה כרעילה מדי עבור החולים. החוקרים מסבירים כי שילוב שני התכשירים גם יחד מאפשר את העברת החומר הציטוטוקסי ישירות אל תאי הסרטן ואליהם בלבד.

באשר לתופעות לוואי של הטיפול, הם מדווחים כי כל הנשים חוו תופעות אלו או אחרות, כי באופן טיפוסי מדובר היה בעייפות ובחילות המאפיינים טיפולים כימותרפיים.

מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים טוענת כי נראה שיתרונות הטיפול המוצע עולים על הסיכונים הכרוכים בו, וכי שיעור התגובה לטיפול שנצפה במחקר הנוכחי הינו יוצא דופן בקרב חולים עם דרגת מחלה כה חמורה. החוקרים מציינים כי חולה אחת אשר סבלה ממחלת כבד שומנית ומצבים רפואיים נוספים במקביל מתה מכשל כבדי במהלך המחקר, ואולם לטענת המומחית אין הדבר מדאיג במיוחד בהתחשב במצב בריאותה הכללי של האישה.

החוקרים מציינים כי במחקרים נוספים המתקיימים כעת, נבחן התכשיר T-DM1 על מול תרופות אנטי-סרטניות אחרות, הן בקרב חולות עם סרטן שד גרורתי, והן בכאלו עם מחלה בשלב מוקדם. הם סבורים כי התוצאות בקרב נשים בשלב מוקדם של המחלה תהיינה אף טובות יותר מאלו שנצפו במחקרם זה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה