גנטיקה

צפיית מועד השחרור מבית החולים של ילודים עם פגות קיצונית (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם ב-14 בדצמבר 2009 ב-Pediatrics, עולה כי מדדים קליניים עשויים לצפות את מועד השחרור מבית החולים של ילודים עם פגות קיצונית.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי לא ניתן לחזות את משך האשפוז של פגים מרגע הלידה, אך אירועים שונים המתרחשים לאורך האשפוז עשויים להשפיע על משך השהות בבית החולים עד לשחרור.

מטרת המחקר הייתה לפתח, לתקף ולהשוות מספר מודלים לחיזוי משך האשפוז עד לשחרור מבית החולים בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון. המחקר כלל 2,254 פגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון בשנים 2002-2005, ושרדו עד לשחרור מבית החולים.

החוקרים יצרו מודל שבדק את הזמן עד לשחרור מבית החולים (על פי הגיל ממועד הווסת האחרונה) כמשתנה מתמשך וכמשתנה קטגורי (שחרור מוקדם או מאוחר). בהמשך הם בנו מודלים שלקחו בחשבון את ההשפעה של גורמים פרינטאליים על משתנה זה, את ההשפעה המשולבת של גורמים פרינטאליים ונאונטאליים מוקדמים, ואת ההשפעה של גורמים פרינטאליים ונאונטאליים מוקדמים ומאוחרים. כמו כן בנו החוקרים מודל להערכת ההשפעה של 5 גורמי סיכון על שחרור מוקדם או מאוחר מבית החולים, הכוללים משקל לידה, ניתוח במהלך האשפוז, ספסיס או זיהום של דרכי העיכול, הפרעה ריאתית כרונית והפרעה חמורה בהתפתחות הרשתית.

מתוצאות המחקר עולה, כי המודל הבסיסי שנבנה להערכת מועד השחרור מבית החולים על פי הגיל מזמן הווסת האחרונה, לא חזה בצורה טובה שחרור מוקדם או מאוחר. עם זאת, המודלים שכללו מאפיינים קליניים מאוחרים יותר חזו בצורה טובה יותר שחרור מוקדם או מאוחר. הם מוסיפים כי יכולת החיזוי של המודל הפשוט שכלל את 5 גורמי הסיכון, הייתה דומה לתוצאות המודלים המפורטים והמורכבים יותר.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין קושי בהכללת התוצאות על פגים המאושפזים בכלל בתי החולים, ושונות בגישות הטיפוליות בין המרכזים הרפואיים השונים שנכללו במחקר.

החוקרים מסכמים כי כאשר לוקחים בחשבון רק גורמים פרינטאליים קיים קושי לחזות את מועד השחרור מבית החולים של ילודים עם פגות קיצונית. עם זאת, כאשר מתחשבים גם בתחלואה נאונטאלית ניתן לחזות בצורה טובה שחרור מוקדם או מאוחר מבית החולים.

Pediatrics. 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה