במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Nutrition מדווחים חוקרים מדנמרק על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי החלפת בשר אדום ומעובד (80 גרם/שבוע) בקטניות מלווה בשיעור נמוך יותר של מחלת כיס מרה.
מטרת המחקר הייתה לקבוע את הקשר בין החלפת בשר אדום ומעובד, עופות, או דגים בקטניות ובין מחלת כיס מרה על-בסיס נתונים מאוכלוסיית בריטניה.
מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 121,593 משתתפים (גיל חציוני של 57 שנים, 55% נשים) ממאגר UK Biobank, שהשלימו לפחות שתי הערכות תזונתיות. שאלון Oxford WebQ – שאלון למילוי עצמי להערכת הצריכה התזונתית לאורך 24 שעות – שימש להערכת הרגלי התזונה של המשתתפים, עם צריכת קטניות, בשר, עופות, דגים וקבוצות מזון אחרות כתלות בצריכה היומית הממוצעת לפי 2-5 הערכות תזונתיות.
בחינת רישומים רפואיים שימשה לזיהוי מקרים של מחלת כיס מרה (כולל אבני מרה, כריתת כיס מרה ודלקת כיס מרה).
לאורך חציון משך מעקב של 10.5 שנים תועדו 3,772 מקרים של מחלת כיס מרה.
מניתוח הנתונים עולה כי החלפת צריכת בשר אדום ומעובד בהיקף של 80 גרם בשבוע לטובת קטניות לוותה בסיכון מופחת למחלת כיס מרה (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.98).
לא זוהה קשר בין החלפת עופות או דגים בקטניות ובין היקף הסיכון למחלת כיס מרה.
החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי החלפת מנה שבועית אחת של בשר אדום או מעובד לטובת קטניות עשויה להפחית את הסיכון למחלת כיס מרה לאורך הזמן.
Eur J Nutrition, Nov 12, 2025






תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!