כירורגיה כללית

האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם אינו מפחית את הסיכון לתמותה בחולים במצב קריטי, בהשוואה לאיזון קונבנציונאלי של רמות הסוכר בדם. מנגד, מהנתונים שפורסמו בכתב העת NEJM Evidence עולה כי איזון הדוק של משק הסוכר מעלה פי שלוש את הסיכון להיפוגליקמיה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם איזון הדוק של משק הסוכר בדם עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בחולים במצב קריטי. מטה-אנליזה ברמת המטופל עשויה לספק הערכה מדויקת יותר של השפעות הטיפול ולכן החוקרים אספו נתונים אודות מטופלים ממחקרים אקראיים שבחנו את תוצאות איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה באשפוז. תוצאים סיום משניים כללו את שיעורי ההישרדות לאחר 90 ימים ואת משך הזמן עד להפסקת התמיכה בוזופרסורים או יונוטרופים, הנשמה מלאכותית והתחלת טיפול כלייתי חליפי. היפוגליקמיה חמורה שימשה כתוצא הבטיחות.

מבין 38 מחקרים מתאימים עם 29,537 משתתפים, עשרים מחקרים (14,171 משתתפים) סיפקו נתונים ברמת המטופל כולל נתוני תמותה באשפוז אודות 7,059 חולים תחת איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם ו-7,049 חולים בזרוע איזון סטנדרטי.

מבין אלו, 1,930 חולים (27.3%) ו-1,891 חולים (26.8%) בזרוע ההתערבות האינטנסיבית וההתערבות הסטנדרטית, בהתאמה, הלכו לעולמם (יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.07; ודאות מתונה).  לא תועדה הטרוגניות של השפעת הטיפול על תמותה באשפוז בכל תתי הקבוצות שנבחנו.

מהנתונים עולה כי איזון הדוק של רמות הסוכר בדם הוביל לעליה בסיכון להיפוגליקמיה חמורה (יחס סיכון של 3.38, רווח בר-סמך 95% של 2.99-3.83).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממאי המחקר מעידים כי איזון הדוק של רמות הסוכר בדם לא לווה בהפחתת הסיכון לתמותה, אך נקשר עם סיכון מוגבר להיפוגליקמיה חמורה. הם לא זיהו תת-קבוצה של חולים בהם הייתה תועלת לאיזון גליקמי אינטנסיבי.

NEJM Evidence, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה