כירורגיה כללית

מה בין ריכוזי ויטמין D בדם ובין פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת? (Acta Diabetol)

במאמר שפורסם בכתב העת Acta Diabetologica מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז ויטמין D גבוה בדם עשוי להשפיע לטובה על בריאות הכבד בחולים עם סוכרת ופיברוזיס כבדי.

ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי פיברוזיס כבדי הינו סיבוך נפוץ בקרב חולים עם סוכרת. מחקרים קודמים רמזו לקשר בין ויטמין D ובין פיברוזיס כבדי, אך אין מידע רב אודות הקשר בין ריכוזי ויטמין D בדם ובין פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי ויטמין D בדם ובין פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת.

מחקר החתך כלל חולים עם סוכרת בגילאי 45 שנים ומעלה ולקחו חלק בסקר National Health and Nutrition Examination Survey בשנים 2017-2018. ריכוזי ויטמין D בדם נקבעו על-בסיס HPLC-MS/MS. בדיקת VCTE (או Vibration Controlled Transient Elastography) שימשה להערכת נוקשות של הכבד.

מדגם המחקר כלל 799 חולים, מהם 188 (23.53%) עם פיברוזיס כבדי. ריכוזים גבוהים יותר של ויטמין D בדם נקשרו עם סיכון מופחת לפיברוזיס כבדי (יחס סיכויים של 0.33, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.59) ופיברוזיס כבדי מתקדם (יחס סיכויים של 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.17-0.55) בחולים עם סוכרת לאחר תקנון לגזע, סטיאטוזיס כבדי, מדד מסת גוף, עישון, שתיית אלכוהול, רמות AST, ALT ופעילות גופנית, בפרט בחולים עם סטיאטוזיס כבדי (יחס סיכויים של 0.28, רווח בר-סמך 95% של 0.13-0.59) ודיסליפידמיה (יחס סיכויים של 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.14-0.66), בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על תועלת אפשרית של תוספי ויטמין D כנגד פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת.

Acta Diabetol, Jun 3, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה