כירורגיה כללית

בדיקת PSMA PET-CT עדיפה על MRI להערכת שלב המחלה בחולים עם סרטן ערמונית (JAMA Oncol)

סרטן ערמונית

בדיקת PSMA-1007 PET/CT (או Fluorine-18 Prostate-Specific Membrane Antigen) טובה יותר מבדיקת MRI להערכת שלב המחלה בחולים המופנים לניתוח בשל סרטן ערמונית בדרגה סיכון בינונית או גבוהה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת PSMA PET-CT מבוססת על אפיניות גבוהה של PSMA, עם רזולוציה גבוהה יותר וזמן מחצית חיים ארוך יותר מרדיוליגנדים מסורתיים, עם הפרשה מינימאלית בשתן. במחקר הנוכחי בשלב 2 נכללו 134 גברים עם סרטן ערמונית בדרגה סיכון בינונית או גבוהה, אשר הופנו לניתוח בין מרץ 2022 ועד יוני 2023.

המשתתפים השלימו בדיקת PSMA PET-CT ובדיקת MRI במרווח של שבועיים בין הבדיקות, אך לפחות חמישה ימים לפני כריתה רדיקאלית של הערמונית. מבין אלו, 127 חולים (95%) אובחנו עם גידולים בדרגת גליסון מקבוצה 2 או 3 וב-65 חולים (49%) תועדה התפשטות מחוץ לערמונית (T3a או T3b). במרבית החולים (88%) תועד מדד של 3 ומעלה בסולם Prostate Imaging System.

התוצא העיקרי היה זיהוי נכון של שלב גידול ערמונית. תוצאים משניים כללו זיהוי הקשרית הדומיננטית, צד הגידול, התפשטות מחוץ לקפסולה וחדירה לשלפוחית הזרע.

מהנתונים עולה כי בדיקת PSMA PET-CT זיהתה נכונה את שלב הגידול הפתולוגי הסופי ב-45% מהחולים, זאת בהשוואה ל-28% מהמקרים עם בדיקת Multiparametric MRI (p=0.003). בנוסף, בדיקת PSMA PET-CT הייתה עדיפה בזיהוי קשרית דומיננטית (94% לעומת 83%), צד הגידול (64% לעומת 44%) וחדירה מחוץ לקפסולה (75% לעומת 63%). כל ההבדלים הללו היו מובהקים סטטיסטית.

עם זאת, בדיקות PSMA PET-CT לא היו עדיפות על בדיקות MRI בזיהוי התפשטות לשלפוחית הזרע (91% לעומת 85%, p=0.07).

בדיקת PSMA PET-CT גם הדגימה רגישות גבוהה יותר לזיהוי התפשטות מחוץ לקפסולה (58% לעומת 33%), חדירה לשלפוחית הזרע (57% לעומת 33%) וגרורות לקשריות לימפה (50% לעומת 25%). עוד זוהו יותר מקרים של קשריות בדרגת גליסון של 2 ומעלה (29% לעומת 11%), בהשוואה לבדיקת MRI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשוב לזהות בבדיקות הדמיה לפני כריתה רדיקאלית של הערמונית מאפיינים בסיכון גבוה, דוגמת התפשטות מחוץ לקפסולה, שכן מאפיינים אלו עשויים להביא לשינוי בגישה הניתוחית. הם מוסיפים כי זיהוי נכון של מחלה חד-צדדית או דו-צדדית חשובה לפיתוח טיפולים חדשים בחולים עם סרטן ערמונית, דוגמת טיפול מקומיים.

JAMA Oncol, July 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה