גסטרואנטרולוגיה

האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

בקרב חולים שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועד עיכוב מתון בלבד בהתרוקנות קיבה של מזון מוצק ולא תועד כל עיכוב משמעותי בהתרוקנות נוזלים, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, עדות לכך שייתכן ואין צורך בהפסקת הטיפול בתרופות אלו לפני התערבות ניתוחית, כך כותבים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מהווים טיפול יעיל לסוכרת והשמנת-יתר ומלווים בעיכוב התרוקנות קיבה, כך שייתכן סיכון במהלך פרוצדורות הדורשות הרדמה או טשטוש בשל סיכון אפשרי לאספירציה של תוכן קיבה. הם השלימו מטה-אנליזה לכימות משך העיכוב בהתרוקנות קיבה עקב אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בחולים עם סוכרת ו/או עודף-משקל.

התוצא העיקרי היה זמן מחצית, קרי, הזמן הנדרש להתרוקנות מחצית מתכולת המזון המוצק בקיבה, כפי שנקבע באמצעות מיפוי. הניתוח הנוכחי כלל נתונים מחמישה מחקרים עם 247 חולים שקיבלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או פלסבו.  התוצא המשני היה התרוקנות קיבה של נוזלים כפי שנקבע לפי מבחן ספיגת פראצטמול.

הסקירה כללה עשרה מחקרים עם 411 חולים שקיבלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או פלסבו.

זמן מחצית התרוקנות קיבה ממאכלים מוצקים עמד בממוצע על 138.4 דקות עם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ועל 95.0 דקות עם פלסבו, כך שההבדל הממוצע עמד על 36.0 דקות (p<0.01).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בזמן התרוקנות קיבה מנוזלים בין הטיפול הפעיל ובין קבוצת הפלסבו. יתרה מזאת, כמות התרוקנות קיבה לאחר 4 או 5 שעות במבחן ספיגת פראצטמול היה דומה בין שתי הקבוצות. זמן התרוקנות קיבה למוצקים ונוזלים לא היה שונה משמעותית בין תכשירים שונים ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או בין תכשירים עם משך פעילות קצר או ארוך.

על-פי ממצאי המחקר, גישה שמרנית עם דיאטה נוזלית יום טרם הפרוצדורה עם המשך טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מהווה את הגישה הסבירה ביותר עד לפרסום עדויות יותר חד-משמעיות אודות דיאטת מוצקים.

Am J Gastroenterol, June 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה