גסטרואנטרולוגיה

האם יש תועלת למינון גבוה של מתיל-פרדניזולון בשלב מוקדם מאוד של סקלרודרמה? (Rheumatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת גישת טיפול חזק ומוקדם בחולים עם סקלרודרמה מהן עולה כי אין תועלת למתן טיפול קצר-טווח במתיל-פרדניזולון בחולים עם אבחנה מוקדמת מאוד של סקלרודרמה, כאשר בחלק גדול מהחולים תועדה התקדמות מחלה.

השערת המחקר הייתה כי גלוקוקורטיקואידים ישרו הפוגה בחולים עם סקלרודרמה בשלב מוקדם מאוד הודות לעיכוב תהליכים דלקתיים המניעים את המחלה. מטרתם כעת הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של מתיל-פרדניזולון בשלב מוקדם מאוד של המחלה הריאומטית.

מדגם המחקר כלל חולים עם נפיחות אצבעות במשך פחות משלוש שנים, נוגדנים-עצמיים ספציפיים, אשר ענו על הקריטריונים להגדרת Very Early Diagnosis of Systemic Sclerosis. המשתתפים חולקו באקראי ביחס 2:1 לקבלת טיפול תוך-ורידי במתיל-פרדניזולון במינון 1000 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו לאורך שלושה ימים עוקבים, שלוש פעמים במרווח של חודש.

תוצא הסיום העיקרי שהיה צפיפות כלי דם בקצה הציפורן לאחר 12 שבועות. צפיפות כלי הדם לאחר 52 שבועות, מספר מגה-קפילרות ותוצאים לפי דיווח המטופלים הוגדרו כתוצאים משניים. בנוסף, החוקרים בחנו את התקדמות המחלה והידרדרות תפקוד ריאתי לאורך 52 שבועות.

בתקופה שבין פברואר 2017 ועד פברואר 2021 הושלמו בדיקות סקר של 87 חולים, מהם 30 חולים (70% נשים, גיל חציוני של 52.9 שנים) עם חציון משך מחלה של 11.4 חודשים נכללו במחקר וחולקו באקראי לקבלת מתיל-פרדניזולון (21 חולים) או פלסבו (9 חולים).

מהנתונים עולה כי אין הבדל בין שתי הקבוצות בצפיפות כלי הדם בקצה הציפורן לאחר 12 שבועות (0.5-, רווח בר-סמך 95% של 1.1-0.2) או בתוצאים המשניים של המחקר.

במהלך מעקב לאחר שנה אחת תועדה התקדמות מחלה ב-11 חולים (37%), כאשר הידרדרות בתפקוד הריאתי תועדה ב-7 חולים (23%).

לא תועדו אירועים חריגים חמורים במהלך המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לטיפול במתיל-פרדניזולון אין השפעה משמעותית קלינית בחולים עם סקלרודרמה בשלב מוקדם מאוד.

Rheumatology, Mar 29, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה